Dood Volume (Minimaliseren)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Dood Volume (Minimaliseren)

Vraagje:

Wat is het Dood Volume precies & waarom willen we het minimaliseren?

men kan het minimaliseren a.d.h.v. een "Liner" en opvoering van de draaggassnelheid?

of sla ik hier de bal mis?

Allesinds bedankt voor je hulp

mvg

een verwarde student

Berichten: 2.035

Re: Dood Volume (Minimaliseren)

De meest gangbare definitie is iets als "het totale volume van de mobiele fase in de kolom", hoewel de term ook wel eens wordt gebruikt voor het volume van de mobiele fase dat "stationair" is, d.w.z. niet wordt getransporteerd door de kolom....

Het laatste wil je minimaliseren omdat het je scheiding verknoeit door bijv. "lekken" en kruis-besmetting.

Wat een "liner" is weet ik niet, maar verhogen van de snelheid van je mobiele fase zal inderdaad je dode volume (weer in het tweede geval) verminderen! ;)

Berichten: 12

Re: Dood Volume (Minimaliseren)

U wordt hartelijk bedankt ;-)!!!

een liner is een soort buisje dat er voor zorgt dat er zo weinig mogelijk monster nog overblijft in de injectiekamer...

Berichten: 2.399

Re: Dood Volume (Minimaliseren)

Het dode volume is inderdaad het volume vloeistof in de kolom (void volume). Dit is niet te minimaliseren door een hogere dragergas snelheid (jij praat nu over GC) natuurlijk omdat het volume kolom afhankelijk is. De dode tijd wordt wel verlaagt op deze manier. Het volume kan alleen aangepakt worden door bijvoorbeeld een kleinere diameter kolom te nemen.

Men wil het minimaliseren om snellere scheidingen mogelijk te maken.

Een liner is een glazen buisje in een GC injector waar het sample in geladen kan worden. Alle niet vluchtige bestandelen blijven dan in het glazen buisje zitten en vervuilen niet de kolom/injector. Na de analyse wordt de liner vervangen door een volgende etc. Er zijn zelfs autosamplers die de liner automatisch kunnen verwisselen.

Berichten: 12

Re: Dood Volume (Minimaliseren)

het volume vloeistof i/d kolom.... ???

het gaat toch over gaschromatografie?

of is er wel degelijk een bepaald volume dat niet gevaporiseerd geraakt & dus in vl. vorm de kolom induikt?

Berichten: 2.035

Re: Dood Volume (Minimaliseren)

het gaat toch over gaschromatografie?
Dat idee had ik ook toen je het had over "draaggassnelheid" ;)

Berichten: 12

Re: Dood Volume (Minimaliseren)

chemieforum.nl- Analytische chemie - Gaschromatografie (GC) - Dood Volume

me dunkt GC? ;)

Berichten: 2.399

Re: Dood Volume (Minimaliseren)

Het dode volume is een algemeen iets in de chromatografie, de vloeistof moet je inderdaad in dit geval vervangen door een gas. Mijn excusses hier voor ik had even niet goed gekeken. De rest van het verhaal gaat nog steeds op: liner en dragergas snelheid verhogen is dus fout. ;)

Reageer