IrCl4 en RuCl3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.145

IrCl4 en RuCl3

Ik heb 3 gram van een stof, gelabeld "IrCl4" kunnen bemachtigen voor een zacht prijsje en 1 gram van een stof, gelabeld "RuCl3".

"IrCl4"

---------------------

Ik heb gekeken in diverse boeken (o.a. Chemistry of the Elements van Greenwood en Earnshaw), en ze zeggen allemaal dat iridium (IV) chloride niet bestaat of dat claims dat men iridium (IV) chloride heeft gemaakt twijfelachtig zijn. Aan de andere kant, als je kijkt op Internet, dan zijn er wel degelijk MSDS-en te vinden voor "IrCl4".

Ik geloof inderdaad dat die boeken het wel bij het rechte eind hebben, het commerciele produkt is vast iets anders, dat misschien wel de empirische formule "IrCl4" heeft, maar in werkelijkheid een andere stof is.

Het spul is vrijwel zwart met een ietwat paarsige zweem (lijkt wel wat op vast KMnO4 qua kleur, echter het zijn geen kristallen maar een glasachtige amorfe massa). Het lost zeer gemakkelijk op in gedestilleerd water met een uitermate intense paars/grijze kleur, de kleur-intensiteit doet zeker niet onder voor KMnO4. Na een paar uur is zo'n paarse oplossing bruin. Na een dag of twee is deze oplossing groen. Toevoegen van zoutzuur heeft geen invloed op de kleur. Toevoegen van een oxidator aan die zoutzure oplossing maakt deze langzaam donkerrood.

De vaste stof ruikt naar chloor.

Heeft iemand ervaring met deze stof en heeft iemand wat meer info over wat het precies is?

"RuCl3"

---------------------

Een soortgelijk verhaal heb ik over een stof met de formule "RuCl3". Volgens mijn boeken is watervrij RuCl3 een heel donkerbruine stof, onoplosbaar in water. Er zou ook een hydraat bestaan, welke oplosbaar is in water met een prachtige goudgeeloranje kleur. Het spul wat ik heb is een vrijwel zwarte glasachtige amorfe massa, welke zeer goed oplost in water met een intense bruin/grijze kleur. Toevoegen van zoutzuur heeft geen invloed op de kleur. Als ik wat zink poeder toevoeg aan zo'n zoutzure oplossing, dan wordt deze inderdaad heel mooi oranje/goud kleurig, dus mijn "RuCl3" lijkt in ieder geval ook ruthenium in een hogere oxidatie toestand te bevatten. Als ik meer zink toevoeg aan zo'n oranje/goud kleurige oplossing, dan wordt hij blauw/lavendel kleurig. Dit is de kleur van Ru2+(aq).

Mijn "RuCl3" is dus blijkbaar geen echt ruthenium (III) chloride. Het bevat ruthenium in een hogere oxidatie toestand. Maar ik begreep dat ruthenium (IV) een rood ion vormt in zoutzuur, RuCl62-. Dat doet het materiaal ook niet. Een mix van dit Ru(IV) ion en dat goud/oranje Ru(III) kan het ook niet zijn, want dan zou ik geen bruin/grijze oplossing krijgen.

Met chloorbleek (hypochloriet) in verdunde NaOH-oplossing geeft het een groene oplossing, wat klopt met de literatuur (RuO4- is donkergroen). Na een tijdje staan wordt de oplossing helder rood en er ontwijkt heel langzaam zuurstof. Dat helderrode is de kleur van RuO42-.

Dus die stof die ik heb is wel degelijk een ruthenium verbinding, maar wat het precies is weet ik niet. Ook hier geldt, als iemand hier iets van af weet, dan verneem ik het graag.

Berichten: 2.035

Re: IrCl4 en RuCl3

Wilco, als jij (als "stofjes-keizer") een stofje niet begrijpt, hoe moeten wij het dan begrijpen? ;)

In het eerste geval gaat er bij mij wel een permanganaat-belletje rinkelen als ik hoor dat het bij staan van diep-paars naar bruin gaat.... hier gebeurt dus blijkbaar bij oxidatie aan de lucht hetzelfde als bij mangaan.... misschien toch Ir, of een ander metaal?

Berichten: 3

Re: IrCl4 en RuCl3

Voor het ruthenium heb ik misschien wel een idee wat het kan zijn, werk er nu toevallig ook mee.

ik heb RuCl3 laten reageren met terpyridine en daarna met Na2C2O4, dit gaf een amorfe donkerpaarse bijna zwarte massa, welke goed oplost in water. Ik heb het alleen maar in een oplossing van water en ethanol gehad, waarin het licht paars is.

maar ik zou dus zeggen dat je een verbinding hebt van RuClx hebt, maar dan met pyridines eraan gekoppeld. Alle ruthenium verbinding die ik tot nog toe heb gebruikt geven gecombineerd met pyridine namelijk zeer donkere (blauw tot zwart via paars) oplossingen, welke na indampen nog iets donkerder worden.

deze verbindingen zijn onder andere:

C2O4Ru(III).1H2O

RuCl3

TpyRuCl3

4-C4H10O3P-Tpy-RuCl3

Tpy-C2O4Ru(III).1H2O

RuCl3 ruikt licht naar chloor, dus als het daar niet naar ruikt dan is het sowieso geen RuCl3, als het Ru een comple heeft gevormd met pyridine dan is de geur van de pyridine weg, dus je kan niet ruiken of er wel of geen pyridine inzit.

gecombineerd met pyridine bind het erg goed aan de huid, geeft mooie paarse vlekken die met lang poetsen met water en aceton er pas weer af gaan.

Reageer