Inductief - Mesomeer effect

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 318

Inductief - Mesomeer effect

Hoi,

Het is mss wel een tijdje geleden dat ik nog een (al dan niet inteligente) inbreng gehad heb op het forum, maar nu zit ik toch echt met een probleem ;) .

In de paasvakantie haal ik in waar ik niet opgelet heb in de les, maar nu wordt het even moeilijk, ons boek chemie geeft namelijk nogal weinig uitleg over het (positief of negatief) Inductief en Mesomeer effect bij resp. verzadigde en onverzadigde koolstofketens...

Kan iemand mij daaromtrend wat meer uitleg verschaffen, want ik snap het niet helemaal, en wat ik snap kan ik niet onthouden (ik sla alle eigenschappen door elkaar)

Iemand een tip?

Alvast heel erg bedankt!

Pelson

Berichten: 2.035

Re: Inductief - Mesomeer effect

Inductief effect: verandering in de verdeling van elektronen tussen en op atomen ten gevolge van verschillen in elektronegativiteiten. Het is een "korte-afstand"-effect, en geldt alleen voor sigma-skeletten.

Mesomeer effect: idem, maar nu als gevolg van delocalisatie van electronen. Het is een direct gevolg van de interactie (conjugatie) van л-elektronen.

Berichten: 318

Re: Inductief - Mesomeer effect

Dus, als ik het goed begrijp zijn verzadigde C-ketens dan wanneer er op elke moglijke bindingsplaats er wel degelijk een atoom zit... (H of halogeen)

En een onverzadigde is dan een keten waarin er soms dubbele of 3dubbele verbindingen zijn tussen de C-atomen?

Juist??

(bedankt hé!! ;) )

Berichten: 592

Re: Inductief - Mesomeer effect

Ik dacht het wel ja

Berichten: 2.035

Re: Inductief - Mesomeer effect

Nelson schreef:Dus, als ik het goed begrijp zijn verzadigde C-ketens dan wanneer er op elke moglijke bindingsplaats er wel degelijk een atoom zit... (H of halogeen)

En een onverzadigde is dan een keten waarin er soms dubbele of 3dubbele verbindingen zijn tussen de C-atomen?

Juist??

(bedankt hé!! ;) )
bijna goed... :)

Onverzadigd: dubbele of driedubbele bindingen in het sigma-skelet

Verzadigd: uitsluitend enkele bindingen in het sigma-skelet (dus: een C=O groep telt hier bijv. niet mee!)

Berichten: 318

Re: Inductief - Mesomeer effect

Die had ik ondertussen door (na lang overlezen in mijn boek!)

Toch erg bedankt!

Ik snap het volledig!

Reageer