Bijzondere Koolstofbindingen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Bijzondere Koolstofbindingen?

Hallo,

Op de middelbare school moet ik voor scheikunde een opdrachtje maken over een element uit het periodiek systeem, namelijk koolstof.

Nu is één van de vragen, één of meer bijzondere verbindingen te geven van koolstof.

Wie kan mij helpen?

Groeten Hugo Mees

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Bijzondere Koolstofbindingen?

Welkom op chemieforum.nl

Met chemlevel 7 moet je toch wel een heel eind komen. Maar goed, ik ga er maar vanuit dat je je vergist hebt.

Al het leven en alle cellen op de wereld zijn op koolstof gebaseerd. Suiker, Aminozuren, Eiwitten, DNA; er zit werkelijk zo'n beetje overal koolstof in.

Een leuke C-verbinding is: grafiet (potlood), diamant en de mooiste: buckminsterfullereen (of de buckyball), en daaruit voortvloeiend: nanobuisjes (nanotubes).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstof#Opme...e_eigenschappen

Let wel op; de koolstofatomen in deze bovenstaande drie stoffen zijn alleen met andere koolstofatomen verbonden. Er zijn dus geen andere atomen in het molecuul aanwezig (in de theorie althans).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 857

Re: Bijzondere Koolstofbindingen?

Bijzonder koolstofbindingen zijn bijvoorbeeld de C-C binding in het molecuul benzeen waar resonantie optreed.

Ook de αC met βH "binding" in een radicaal molecuul of carbokathion is bijzonder. Hier treedt namelijk hyperconjungatie op.

Dit zijn geen vaste bindingen maar resonerende bindingen die toch heel belangrijk zijn voor de eigenschappen in (radicaal en kathion) moleculen. Aan de hand van deze verschijnselen kunnen reactiemechanismen, reactiesnelhede, stabiliteiten...(misschien nog wel meer) verklaart worden.

Ook een C=C is redelijk bijzonder. Dit geldt dan voor hoe de orbitalen gehybridiseerd zijn. Het zit zo enorm perfect in elkaar dat het wel erg bijzonder is naar mijn mening

EDIT:

Ik zie nu dat het voor de middelbare school is (dus niet chemlevel 7 waar ik naar keek). Ga je maar eens verdiepenen in C-C en C=C bindingen. En ook de verbindingen die Raspoetin noemde!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bijzondere Koolstofbindingen?

Je moet wel het verschil kennen tussen een binding en een verbinding!

Ik vind persoonlijk diamant een erg mooie koolstofverbinding.

Berichten: 88

Re: Bijzondere Koolstofbindingen?

JeffreyButer schreef: Bijzonder koolstofbindingen zijn bijvoorbeeld de C-C binding in het molecuul benzeen waar resonantie optreed.

Ook de αC met βH "binding" in een radicaal molecuul of carbokathion is bijzonder. Hier treedt namelijk hyperconjungatie op.

Dit zijn geen vaste bindingen maar resonerende bindingen die toch heel belangrijk zijn voor de eigenschappen in (radicaal en kathion) moleculen. Aan de hand van deze verschijnselen kunnen reactiemechanismen, reactiesnelhede, stabiliteiten...(misschien nog wel meer) verklaart worden.

Ook een C=C is redelijk bijzonder. Dit geldt dan voor hoe de orbitalen gehybridiseerd zijn. Het zit zo enorm perfect in elkaar dat het wel erg bijzonder is naar mijn mening

EDIT:

Ik zie nu dat het voor de middelbare school is (dus niet chemlevel 7 waar ik naar keek). Ga je maar eens verdiepenen in C-C en C=C bindingen. En ook de verbindingen die Raspoetin noemde!!
het is maar middelbare school hoor Afbeelding

EDIT: sorry edit niet gelezen b ;)

Berichten: 3.145

Re: Bijzondere Koolstofbindingen?

Dit is denk ik wel een interessante link voor jou:

http://www.industrialmineralsinc.com/about.html

Verder kan koolstof ook heel bijzondere verbindingen vormen in zgn. grafiet-zouten en grafiet oxiden. (voor zoeken op Internet: graphitic oxide). Grafiet oxide is een koolstof oxide COx, met x een fractioneel getal kleiner dan 1. Koolstof vormt veel meer oxiden dan de ons aller bekende CO, CO2 en C3O2, welke alledrie kleurloze gassen zijn.

De grafietoxiden kun je niet echt als een precies bepaalde chemische verbinding zien, met een exact vastliggende waarde van x, maar ze hebben wel hele speciale eigenschappen. Een mogelijke toepassing hiervan ligt in nieuwe batterijen, zgn. Lithium/graphitic oxide batterijen. In deze richting wordt veel onderzoek gedaan, juist omdat er zo'n behoefte aan is.

Hier volgt een inleidend linkje over graphitic oxide. Zelf zul je meer onderzoek moeten doen, maar er is genoeg over te vinden op Internet.

http://www.nasatech.com/Briefs/Sept98/LEW16342.html

Berichten: 161

Re: Bijzondere Koolstofbindingen?

Roet - eigenlijk structuur roet - is interressant. Het bestaat bijna volledig uit koolstof maar door andere productie methoden hebben verschillende soorten significant verschillende eigenschappen.

Alleen al in de autoband is dat goed te zien (een autoband bestaat qua gewicht voor grofweg de helft uit structuur roet); het loopvlak moet hard en slijtvast zijn (tegen slijtage en zo), de zijkanten just flexibel (om vervormingen te kunnen opvangen). Het gebruikte structuur roet is daarbij van doorslaggevend belang.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Bijzondere Koolstofbindingen?

Ook interessant is het gebruik van koolstof (steenkool) voor de productie van zogenaamd synthesegas. Dit is een mengsel van CO en H2 wat ontstaat door sterke verhitting van koolstof en stoom. Dit synthesegas wordt gebruikt als zeer belangrijke grondstof voor de bulkproductie van methanol, ethanol, azijnzuur, koolwaterstoffen, ethyleenglycol, hydroformyleringsproducten etc.

Daar is ondermeer DSM groot mee geworden.

Reageer