Koper groening maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 857

Koper groening maken

Hallo Anorganische chemisten,

voor het Noordersluis industrieterrein van Lelystad is een koperen "kunstwerk" gemaakt. De bedoeling is om dit kunstwerk door verwering een groening uiterlijk te gegeven. Helaas voor de kunstenaar gaat dit proces (zoals wij weten) erg langzaam. Nu is het dus de bedoeling om het kunstwerk dus danig te bewerken dat de groene "look" van verwering sneller zichtbaar is.

Heeft iemand een idee om dat proces te versnellen?

Ik weet dat koper in oplossing groen wordt dus zelf dacht ik eraan om met verdunde Salpeterzuur het kunstwerk in te smeren om zo de groene "look" versnelt te laten zien. Salpeterzuur zal het oxidatie proces versnellen toch? Natuurlijk zal dit getest moeten worden op een klein koperen plaatje voordat ze het kunstwerk per ongeluk ruïneren.

Ik hoop dat iemand nog een geniale inbreng heeft.

Ik heb ook net op internet het volgende gevonden:

Here's a patina formula I found online that will give copper that bluish-green antique look you desire: Take 8 ounces of salt and 8 ounces of ammonium chloride and mix them with a quart of vinegar. Mix in a half ounce of ammonia when you are ready to put it on the copper. Spread it on with a soft brush and let it sit for 24 hours. If you want it darker, repeat the formula and let it sit another 24 hours. When it's done and has sat for a full day, wash it down and protect it with wax or lacquer.

Heeft iemand er misschien ervaring mee? Heeft iemand tips?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Koper groening maken

In deze topic was ook al die vraag gesteld. Ik had gesuggereerd om het in spa rood te leggen, maar ik weet niet of dat heeft gewerkt. Het recept wat je hebt gevonden lijkt mij ook prima. Dat zou ik zeker proberen. Met salpeterzuur zou ik voorzichtig zijn omdat dit het koper zeer lelijk kan maken (putjes enzo). Je zou het in ieder geval verdund moeten gebruiken.

Re: Koper groening maken

Jeffrey,

Ik heb een link naar een kopersite (link1) met een pdf.file over patineren (link2)

Er zijn methodes om het onstaan van een patina te versnellen maar je krijgt nooit dezelfde patina zoals die onstaat in de loop van de tijd omdat de kleur en de tijdspanne voor het onstaan van het patina afhankelijk zijn van plaatselijke omstandigheden en dus ook niet echt versneld kunnen worden.

http://www.copperbenelux.org/nl/homepage_113.php

http://www.copperbenelux.org/files/decoratie_met_koper.pdf

Berichten: 3.145

Re: Koper groening maken

Een papje maken van portland cement, met wat heel fijn wit zand en een beetje verdund zoutzuur. Hier wat chloorbleekmiddel bij doen, zodat de boel flink naar chloor gaat ruiken (stekende geur, pas op, buiten doen). Dit papje vervolgens heel dun op het schone koper smeren. Hierdoor wordt het koper bedekt met een groenig laagje in enkele uren tijd. De cement hardt uit tot een kalkachtig mengsel en de chloor, gevormd uit de zoutzuur en chloorbleek zorgt voor oxidatie van een beetje koper. Dit geeft in de grijswitte cement een groene kleur van basische koperzouten.

Experimenteer eerst wel even met een klein koperplaatje (5 eurocent munt) en met de preciese hoeveelheden. Dit mengsel werkt prima. Ik weet alleen niet hoe weervast de laag is.

Koper kun je snel schoon maken met pure azijn. Even laten inwerken.

Reageer