HPLC en stationaire fase

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 112

HPLC en stationaire fase

Hallo,

Ik weet dat de mobiele fase bij HPLC(reversed phase) vloeibaar is.

Bij reversed phase is de stationaire fase silica waaraan c18-staarten zijn gebonden.

Zijn die C18-staarten nou vast of vloeibaar?

;)

Berichten: 857

Re: HPLC en stationaire fase

Vloeibaar. Het zit namelijk als een dunne filmlaag op een vaste dragerkorrel gebonden.

Berichten: 2.399

Re: HPLC en stationaire fase

Vast, en vloeibaar.

Als je gederivatiseerd silica met c18 in je handen hebt, is het gewoon een wit poeder net als gewoon silica.

Als de staarten in aanraking komen met wat organische vloeistof gaan ze openstaan, en er zijn mensen die beweren dat het zich dan als een vloeistof gedraagt. Wanneer je kijkt naar de chromatagrafie formules etc die gepaard gaan met HPLC chromatografie dan kun je concluderen dat het een vorm van verdelings chromatografie is en niet absorptie chromatografie, iets wat suggereert dat het een vloeistof is of athans zich zo gedraagt.

Ik zelf beschrijf het liever als slierten zeewier die vast zitten aan een silica korrel. Het gaat hier dus om de argumentatie in mijn ogen ;)

Berichten: 857

Re: HPLC en stationaire fase

Wanneer je kijkt naar de chromatagrafie formules etc die gepaard gaan met HPLC chromatografie dan kun je concluderen dat het een vorm van verdelings chromatografie is en niet absorptie chromatografie, iets wat suggereert dat het een vloeistof is of athans zich zo gedraagt.


Deze reden werd inderdaad bij mij in de les aangedragen om aan te geven dat de stationaire fase "vloeibaar" is.

Reageer