[scheikunde] Rekenen met esters

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Rekenen met esters

Hallo allemaal,

Ik heb een practicum moeten doen op school en daarbij maakten we van 1-butanol en azijnzuur de ester 1-butylacetaat.

Even een vraagje daarover:

"Bereken de gemiddelde waarde van de evenwichtsconstante K."

Ik weet niet hoe ik dit moet doen, steeds als ik iets probeer komen er getallen uit die echt enorm groot zijn, ongeveer 3000. Dit kan toch niet bij een K??

Hier zijn mijn gegevens: (alles is trouwens op microschaal)

Equimolair mengsel van 1-butanol en azijnzuur.

Deze oplossing getitreerd met natronloog: 4,79 gram NaOH toegevoegd.

Na 30 minuten te hebben gekookt weer getitreerd: 1,76 gram NaOH toegevoegd.

De natronloog is 0,1002 M en je mag aannemen dat de dichtheid van de oplossing 1,0 g/mL is.

Klopt het als ik zeg dat: 4,79 gram NaOH = 4,79 mL NaOH???

En dan is dat weer: 0.1002 x 4,97 = 0,479958 mmol NaOH.

En aantal mol NaOH is gelijk aan CH3COOH dus ook 0,479958 mmol.


Kan iemand me hiermee verder helpen??!

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Rekenen met esters

Dit klopt inderdaad, en als je weet dat 1-Butanol en azijnzuur 1 op 1 reageren moet er dus hetzelfde aantal mol butanol aanwezig zijn. Vervolgens kan je dus (als je het oorspronkelijke aantal mol butanol en azijnzuur weet) berekenen hoeveel mol butylacetaat is ontstaan.

Bij een evenwicht geldt Qc = [Butylacetaat]/([Azijnzuur]*[1-Butanol]) = K

Na even rekenen moet hier toch het juiste antwoord uitkomen ;)

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Rekenen met esters

Moet ik dan de hoeveelheid azijnzuur voor het koken - de hoeveelheid azijnzuur na het koken nemen??

Dus dan heb je 0,479958 - 0,176352 = 0,303606 mol butylacetaat.

Maar welk getal moet ik dan gebruiken voor de [azijnzuur] en [1-butanol]??

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Rekenen met esters

Als iets tussen [] staat betekent dat de concentratie in mol/liter, je moet dus eerst vertellen hoeveel mL Butanol en azijnzuur je hebt gebruikt, of wat de concentraties van die vloeistoffen waren ( in mol/liter ofwel M )

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Rekenen met esters

Als iets tussen [] staat betekent dat de concentratie in mol/liter, je moet dus eerst vertellen hoeveel mL Butanol en azijnzuur je hebt gebruikt, of wat de concentraties van die vloeistoffen waren ( in mol/liter ofwel M )
Renske werkt toch met PURE stoffen/niet in water opgeloste stoffen die kan je dus niet in Mol/liter schrijven daarom gebruikt ze het aantal mol.

@ Renske:

Ik heb dit al eens gezegt in een ander topic van je:

Deze dus

Het aantal mol azijnzuur dat weggereageert heeft = mol ester en mol water

Dat vul je dus in als de teller

Voor de noemer vul je het aantal mol azijnzuur dat overgebleven is/niet gereageerd heeft.

Reageer