[scheikunde] RP Esters

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] RP Esters

Hallo,

Ik zie dat iemand anders hier ook enkele vragen over stelt maar ik heb een paar andere vragen:

1- Wat wordt bedoeld met het vastvriezen van het evenwicht??

2- Hoe kun je (experimenteel) vaststellen dat bij de bereiding van ester evenwicht is bereikt?

3- Leg uit, of de hoeveelheid katalysator invloed heeft op de grootte van de evenwichtsconstante K?

4- Waarom staat in de formule van Kz van een zwak zuur geen [H20] in de evenwichtsvoorwaarde en is dat in de evenwichtsvoorwaarde voor de esterbereiding wel zo?

5- Voor het berekenen van de K moet je de concentraties van de stoffen uit het evenwicht in de concentratiebreuk invullen.

Bij dit experiment kennen we het totale eindvolume van de stoffen in het evenwicht niet.

Leg uit of je met dit volume bij het berekenen van de K rekening had moeten houden. Zo ja, hoe en zo nee, waarom niet?

Het is een hele waslijst maar dit zijn nog maar een paar vragen die we moeten beantwoorden.

Heel erg bedankt als je mij hiermee verder kunt helpen!

Gr's Lynn

Berichten: 857

Re: [scheikunde] RP Esters

Ik beantwoord de vragen niet maar geef wat hint. Het is misschien makkelijk als je zelf al wat mogelijkheden bedenkt en aan ons geeft. Wij kunnen het dan bevestigen of verbeteren.
1- Wat wordt bedoeld met het vastvriezen van het evenwicht??
Wat gebeurt er met een waterval die bevroren is? Koppel deze vraag aan jou vraag.
3- Leg uit, of de hoeveelheid katalysator invloed heeft op de grootte van de evenwichtsconstante K?
Wat doet een katalysator? Zal deze dan invloed hebben op de ligging van het evenwicht?
4- Waarom staat in de formule van Kz van een zwak zuur geen [H20] in de evenwichtsvoorwaarde en is dat in de evenwichtsvoorwaarde voor de esterbereiding wel zo?
Wat is de reactie vergelijking van de verestering? Welke producten ontstaan er?
5- Voor het berekenen van de K moet je de concentraties van de stoffen uit het evenwicht in de concentratiebreuk invullen.

Bij dit experiment kennen we het totale eindvolume van de stoffen in het evenwicht niet.

Leg uit of je met dit volume bij het berekenen van de K rekening had moeten houden. Zo ja, hoe en zo nee, waarom niet?
Je hebt geen volumina en ook geen concentraties. Noem nog eens een andere bekende rekeneenheid in de chemie. Die moet je gebruiken.

(Hint: het is een dier ;) )

Je weet hoeveel je voor de reactie gebruikt (afwegen!!) en hoe de reactie verloopt. Mbv verhoudingen kan je nu deze eenheden bepalen.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] RP Esters

QUOTE

4- Waarom staat in de formule van Kz van een zwak zuur geen [H20] in de evenwichtsvoorwaarde en is dat in de evenwichtsvoorwaarde voor de esterbereiding wel zo?

Wat is de reactie vergelijking van de verestering? Welke producten ontstaan er?

Bij de reactie van een zuur ontstaat meestal ook water maar dit neem je niet je mee in de concentratiebreuk. Waarom meot je dat nu dan wel doen.

Wij hebben geleerd dat je in de CB alleen stoffen met de fase (g)/(aq) zet.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] RP Esters

Bij je verestering ontstaat ook water!!

Wanneer er water als product ontstaat en er GEEN oplossing gevormt wordt moet je het aantal mol water meenemen in de concentratiebreuk.

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=6149

je had deze topic al gevonden maar lees hem nog maar eens door waarom je in een organische synthese water wel moet meenemen in de Cb.

Wanneer je een zuur base reactie hebt die in evenwicht is neem je water niet mee in de Cb. Dit komt omdat je geen concentratie water hebt.

Wat vaak niet gedaan wordt is het water dat bij de reactie ontstaat in de concentratie van je eindproducten te schrijven. Dit komt omdat de hoeveelheid water die ontstaat verwaarloosbaar klein is.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] RP Esters


5- Voor het berekenen van de K moet je de concentraties van de stoffen uit het evenwicht in de concentratiebreuk invullen.

Bij dit experiment kennen we het totale eindvolume van de stoffen in het evenwicht niet.

Leg uit of je met dit volume bij het berekenen van de K rekening had moeten houden. Zo ja, hoe en zo nee, waarom niet?
Ik weet dat je het ook met het aantal mol kunt doen, want dit hebben we ook als vraag moeten oplossen in een voorbereiding. Ik heb daar de evenwichtsvoorwaarde al in x mol beginstof en y mol eindproduct geformuleerd in een verhouding. Maar waarom kun je ook het aantal mol voor en na gebruiken om de K te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] RP Esters

Zou de volumina uitmaken als je overal dezelfde volumina hebt? Dus dat je in feite steeds elk aantal mol door hetzelfde aantal liters deelt om aan de concentratie te komen.

Reageer