Chemische reactie ijzer, water, chloor of zout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Chemische reactie ijzer, water, chloor of zout

Bij mijn zaak heb ik een grote kunstvijver, inhoud ongeveer 10.000 liter.

De buitenranden zijn van Cortens staal, de binnenkant van de grote bak is bekleed met vijverfolie. In de buitenbak staat een kleinere binnenbak, ook gemaakt van Cortens staal. Deze bak staat zo'n 20 cm hoger dan de buitenbak.

Middels een zware pomp stroomt continu water over de bovenkant van deze bak weer in de binnenbak.

Afgelopen winter heb ik voor het eerst chloor, en zout, in het water gedaan met de bedoeling het water schoner te maken. Echter, het tegendeel gebeurde: het water werd erg bruin, zo op het oog lijken het gigantisch veel kleine roestdeeltjes te zijn.

Mijn vraag is dus: is dit een gevolg van de toevoeging van het chloor aan het water, waardoor de ijzerdeeltjes vrij komen? En mijn volgende vraag is: hoe kan ik het water zo behandelen, dat het toch helder blijft? De vijver is puur een kunstobject: er zitten geen vissen in en geen planten.

Fabrikant Oase heeft een product, Crystal Clear, dat ook zware metalen laat vlokken. Is dit een oplossing? Of heeft iemand nog een lumineus idee?

Bij voorbaat mijn dank voor het antwoord.

Berichten: 3.145

Re: Chemische reactie ijzer, water, chloor of zout

Dat toevoegen van "chloor" was niet zo'n slimme aktie. Dit bevat weliswaar geen echt chloorgas, maar het is wel een sterke oxidator (het bevat hypochloriet) en veel metalen worden hierdoor sterk aangetast.

Dat bruine wat jij hebt is ijzerhydroxide/oxide, dat gevormd wordt door de reactie tussen hypochloriet en ijzer. In feite heb je een supersnelle roestvormer toegevoegd aan je water. Dat bruine is eigenlijk een vorm van roest, alleen bevat het wat meer water (chemisch gebonden) dan gewoon roest.

Je zou kunnen proberen om met een filter van glaswol het meeste 'roest' weer uit het water te filteren. Dit kun je doen door vlak voor de ingang van de pomp, die het water aanzuigt wat glaswol te plaatsen. Wel oppassen natuurlijk dat dat niet meegezogen wordt de pomp in. Ik ben echter bang dat het beste is om al het water weg te doen en te vervangen door schoon water.

Dat produkt Crystal Clear ken ik niet. Het laten uitvlokken van zware metalen biedt denk ik hier niet zo veel soelaas, omdat je al vaste deeltjes hebt. Als er al iets te redden valt, dan is filteren de enige optie naar mijn idee.

Berichten: 2.399

Re: Chemische reactie ijzer, water, chloor of zout

Zout is ook een bekende roest versneller

Reageer