Verschil in piekoppervlak

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Verschil in piekoppervlak

Bij twee maal een injectie van een standaard van een standaardaddit8ie methode zijn de volgende piekoppervlakken verkregen.

injectie 1 : 3738810 microV.s

in jectie 2 : 3968029microV.s

Is het verschil verwaarloosbaar?

Zo nee,waaropbaseer je dat?

Zo ja.waarop baseer je dat?

(Ik zelf denk dat het verschil heel groot is. Ik kan deze gedachte niet wiskundig/statistisch/chemometrisch onderbouwen)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Verschil in piekoppervlak

Een verschil van ongeveer 6% lijkt mij ook wel wat te groot. Om wat voor detectiemethode gaat het? Hoe nauwkeurig is je injectievolume bepaald?

Berichten: 2.399

Re: Verschil in piekoppervlak

Of een afwijking te groot is hangt af van wat je wilt. Ik vind het opzich wel meevallen. Je kunt over 2 metingen niet de herhaalbaarheid uitrekenen. Als je 5 metingen zou nemen kun je dit wel. Daarna kun je een 95% betrouwbaarheidsinterval uitrekenen, of een 99% of 90% maar net wat je weten wilt. Als de afwijking hier groter dan acceptabel is zul je dus je meet methode moeten veranderen.

Als je nu bijvoorbeeld een standaard hebt gemeten dan kun je met een t-test de gemiddelden vergelijken en uitrekenen of iets significant verschillend is.

Een andere optie is meerdere malen meten want dan kun je de standaard afwijking delen door de wortel uit het aantal metingen.

Berichten: 36

Re: Verschil in piekoppervlak

@DrQuico

De detector is een UV detector.

HPLC Programmable Absorbance Detector, APPLIED BIIOSYSTEMS (PE),

Model 785A.

Injectie:

Manual Sample Injector, Dual Mode Analytical Scale, 20 μl, RHEODYNE, Part number 7725i

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Verschil in piekoppervlak

Ik zou me voor kunnen stellen dat de afwijking is geïntroduceerd bij de injectie (1 microliter is ongeveer 5%). De UV-detector zal niet zo'n grote afwijking geven in ieder geval. Door gebruik te maken van een interne standaard kun je corrigeren voor de fout in het injectievolume en daarmee deze fout elimineren.

Berichten: 36

Re: Verschil in piekoppervlak

Wat ik vergeten te vertellen ben is dat er sprake is van tailing van de piek. Bij de twee injecties verschilt de mate van tailing. Bij de tweede injectie is de staartvorming van de piek toegenomen.

Is dit niet een mogelijke oorzaak van het verschil in piekoppervlak?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verschil in piekoppervlak

Misschien kan je even uitleggen hoe je de piekoppervlakten hebt bepaald? Heb je aan een baselinecorrectie gedacht?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 36

Re: Verschil in piekoppervlak

@Beryllium

Het software programma heeft automatische piekintegratie.

Het piekoppervlak van de piek is zo bepaald.

Ik heb niet aan baseline correctie gedacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Verschil in piekoppervlak

Het kan ook goed liggen aan de automatische piekdetectie. Deze gaat 'aan' of 'uit' wanneer de helling een bepaalde waarde bereikt. De mate van tailing zal dus invloed hebben op de integratie. Mijn ervaring is dat computers het niet altijd even mooi doen wanneer je de interatie van dichtbij bekijkt. De integratieparameters kun je allemaal instellen, maar vaak is het toch beter om het handmatig doen.

Berichten: 2.035

Re: Verschil in piekoppervlak

Klopt, vooral bij pieken die "wegtailen" komen de meetwaardes vaak te laag uit bij integratie m.b.v. automatische piekdetectie....

De standaard wordt zelfs vaak gebruikt om de detector te ijken, d.w.z. om te kijken bij welke helling je de automatische piekdetectie aan- en uit moet laten gaan. Ook een slechte basislijn kan problemen veroorzaken bij automatische piekdetectie [!]

Reageer