rituelen en rook

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

rituelen en rook

De vraag: Hoe kan ik rook,mist maken door het gebruik van water. De bedoeling is dat er voor kinderen een ritueel wordt gebracht en men zou graag uit een grote pot (ketel) gevuld met water een hele hoop rook willen hebben. een soort van heksen/zigeuner ritueel

Ik herinner me dat water en glycerine opwarmen wel rook gaf. Maar weten jullie mischien andere middelen om veel rook te produceren met warm water en een of andere produkten die vrij te verkrijgen en veilig (kinderen!!!) zijn.

Het liefst nu geen oplossingen waar droog ijs voor nodig is, maar huis,tuin en keuken middelen of toch iets dat vrij bij de drogist te bekomen is.

Alvast bedankt

Berichten: 218

Re: rituelen en rook

Het geeft toch ook van die rookmachines die men in de discotheken e.d. worden gebruikt. Nu weet ik niet of deze rook zelf te maken is, maar is huren geen optie?

Berichten: 86

Re: rituelen en rook

Hoi,

ik zou eigenlijk niet weten hoe je rook maakt: behalve als je het zo doet :) :

>> Een kant (onderkant) dichttapen van een PVC buis van ongeveer 20 cm

>> flikkersterren met de "kop" naar onder in een PVC buis...die moeten er eigenlijk precies inpassen

>> Een flikkerster omdraaien en met de kop naar boven. Laat deze een beetje uitsteken.

>> steek de uitstekende flikkerster aan.

rook zul je hebben...maar hoe milieu/kindervriendelijk dit is....... ;)

gr.

Berichten: 2.035

Re: rituelen en rook

Je kan veel info vinden in deze topic!

Een (relatief) veilige methode is het onderdompelen van een stuk vast kooldioxide in warm water.... dit doet met bijv. ook in restaurants waar je een "rokend" potje krijgt voorgezet, en ook professionele rookmachines werken volgens dit principe! :)

@allotp: je kan beter geen reactie geven dan zo'n onzinnige "tip" :)

De rook die je krijgt volgens jouw "methode" is GIFTIG! ;)

Berichten: 86

Re: rituelen en rook

The Herminator schreef: @allotp: je kan beter geen reactie geven dan zo'n onzinnige "tip" :)

De rook die je krijgt volgens jouw "methode" is GIFTIG! ;)
Hey!

Dat had ik er toch ook al bij vermeld: "ik weet niet hoe milieuvriendelijk deze methode is".

Maaruh: wat voor un rook ontstaat er dan bij mijn "tip" :)

Berichten: 2.035

Re: rituelen en rook

Alle kleine fragmenten die je met een stevig oxidatie-proces uit PVC loskrijgt.... dus reken maar op een paar vluchtige chloorverbindingen [!]

Je had inderdaad vermeld dat je niet wist hoe 'milieu/kindvriendelijk' dit experiment was, maar je had blijkbaar ook geen flauw idee dat het behoorlijk link kan zijn.... in zo'n geval is het denk ik toch beter om dan maar geen suggesties te doen! Mensen komen hier met de verwachting serieuze antwoorden op hun vragen te krijgen, dus het kan zomaar gebeuren dat iemand een hier geplaatst "antwoord" (ondanks een erbij geplaatste waarschuwing) daadwerkelijk gaat uitproberen! ;)

Berichten: 86

Re: rituelen en rook

Van de een kant ben ik het met je eens...

maar van een kant ook niet ;) .....elk idee kan namelijk een aanleiding vormen naar het goede antwoord. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: rituelen en rook

Ach ja, hiermee kun je wel in de krant komen.... "vijf mensen met ademhalingsmoeilijkheden in het ziekenhuis opgenomen" "chemiemaniak zorgt bij feestje voor een ramp" "gewonden in kritieke toestand afgevoerd". Het goede antwoord krijg je zo echt niet.

Berichten: 915

Re: rituelen en rook

Hoi!

Vandaag aan een nieuw project begonnen. Ons eerste onderdeel is het maken van "rook". Wij zijn daar vol goede moed aan begonnen en natuurlijk ook met een aantal chemicaliën, namelijk dipropyleenglycol, propyleenglycol en triethyleenglycol. Als men deze mengt in bepaalde verhoudingen kan men zo de alombekende rookvloeistof maken die ze in rookmachines gieten om dan te verwarmen en te laten ontbinden.

Zoals gezegd: vol goede moed aan begonnen, 30% water, 70 % dipropyleenglycol en een bunsenbrander onder de erlenmeyer. Resultaat: ;) bedroevend weinig rook, al kan dit te wijten zijn aan 't feit dat de trekkast opstond. Mijn vraag aan uwentwege is dan ook: wat doen we mis? :) Zou dit bv beter gaan als we het principe begrijpen van een rookmachine? En vooral, welke stoffen ontstaan er bij de ontbinding van respectievelijk dipropyleenglycol, triethyleenglycol en propyleenglycol?

Ah ja, voor het geval dat er nog mensen zijn die dit willen proberen: toch even oppassen, ik heb me laten vertellen dat het nogal explosieve ( Afbeelding ) stoffen zouden zijn, al ben ik daar niet zeker van.

Reageer