vetzuren met GC-MS

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 68

vetzuren met GC-MS

Hallo

Ik moet een SOP schrijven voor de GC-MS en nu kwam de leraar er mee aan zetten dat ik dat wel kan doen aan de hand van een experiment. Het experiment is vetzuren in olien bepalen. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken??

En wat voor kolom, gas ofzo ik moet gebruiken bij de GC-MS?

Groetjes Marloes

Berichten: 2.399

Re: vetzuren met GC-MS

Er is hier heel wat over bekend in de literatuur. Waar je mee moet beginnen is de vetzuren derivatiseren zodat ze vluchtig worden.

Berichten: 68

Re: vetzuren met GC-MS

Er is hier heel wat over bekend in de literatuur. Waar je mee moet beginnen is de vetzuren derivatiseren zodat ze vluchtig worden.
Ik heb al wel wat gezocht op internet inderdaar, maar daar kon ik nog niet veel vinden.. Weer jij dan misschien meer sites waar ik op kan kijken? Of een boek die hiervoor veel gebruikt wordt?

Berichten: 2.399

Re: vetzuren met GC-MS

Ben je bekend met journals etc?

Als ik trouwens in google "analysis of fattyacdis" in type krijg ik meteen deze site

Berichten: 68

Re: vetzuren met GC-MS

Napoleon1981 schreef:Ben je bekend met journals etc?

Als ik trouwens in google "analysis of fattyacdis" in type krijg ik meteen deze site
Ik ben wel een beetje bekend met Journals. Op school hebben we wel Journal of Chemical Education in de biblioheek staan, maar das altijd wel ff afwachten of degene die je zoekt er ook tussen staat...

Heb ik ook op gezocht, maar ik kon zo niet vinden in welke Journal dat dan moet staan...

;)

Ik heb dit gepost in de hoop dat iemand nog een voorschrift ofzo heeft liggen :) Ik dacht dat ik zelf ook wat had namelijk en dat is niet het geval. :)

Berichten: 2.035

Re: vetzuren met GC-MS

Vetzuren met relatief korte ketens kan je overigens direct (zonder ze te moeten derivatiseren) m.b.v. GC-MS analyseren.... al zullen de meeste olien een mengsel van tientallen verschillende vetzuren zijn ;)

Berichten: 68

Re: vetzuren met GC-MS

Heeft niet iemand toevallig al een keer zo'n experiment gedaan en het voorschrift er nog liggen, dan weet ik zeker dat het experiment goed gaat. Of weet iemand een makkelijk voorschrift/experiment??

Weet iemand verder wat de stappen allemaal zijn voordat ik vetzuren kan meten op de GC-MS??

Ik zie namelijk door alle internetvoorschriften het niet meer. :P

Please kan iemand mij helpen?? ;)

Berichten: 65

Re: vetzuren met GC-MS

Voor het bepalen van samenstelling VZ (geen triglyceriden!!) ZONDER veresteren

stationaire fase: CP-FFAP CB

dragermateriaal: WCOT fused silica

lengte: 25m

inw. diam: 0,32mm

uitw. diam: 0,45mm

filmdikte: 0,30µm

injector

split: 36-38ml/min

T(°C):280°C

volume:0,2 - 0,6µl

detector

FID

T(°C): 300°C

Gassen

H2 dragergas: 1,6ml/min

H2 FID: 20 - 29ml/min

lucht FID: 250 - 236ml/min

Make-up N2: 22 - 29ml/min

Oven

T1(°C):180°C

T2(°C):240°C

6°C/min

staalvoorbereiding

25µl vetzuur in 1 a 1,2ml xyleen oplossen in vail

Voor het bepalen van samenstelling triglyceriden/vetzuren met veresteren.

stationairefase: CP-Sil 88

drager: WCOT Fused silica

lengte: 50m

inw. diam: 0,25mm

filmdikte: 0,20µm

injector

split: 30ml/min

T(°C): 280°C

injectievolume: 0,5µl

detector

FID

T(°C): 300°C

gassen

H2 drager: 1,7ml/min

H2 FID: 40ml/min

lucht FID: 450ml/min

make-up gas lucht: 45ml/min

Oven

T1(°C): 110°C

T2 (°C): 240°C +2min houden

5°C/min

staalvoorbereiding

0,2g staal in kolfje

+8ml NaOH-MeOH 0,5N

koeler + op stoombad plaatsen, 10min (boven beker koken water, "bain-marie" dus)

+5ml BF3-MeOH complex, 5min (bain-marie)

+6ml heptaan, 1min (bain-marie)

afkoelen

overbrengen in scheitrechter

kolfje naspoelen met 20ml NaCl-oplossing (360g NaCl in 1000ml)

schudden, scheiden, hexaan drogen in bekertje met mespuntje Natriumsulfaat

vail vullen

Hopelijk kan je hiermee verder want om triglyceriden in een GC te spuiten heb ik zo mijn twijfels over. Deze kan je zelfs niet scheiden, dacht ik, gezien hun structuur en verschil in koolstofketens van de vetzuren. De 2de methode zal de triglyceriden/vetzuren/esters omzetten in methylester

Als er nog vragen zijn laat gerust horen!!!!!!

Mvg

Niels

Berichten: 68

Re: vetzuren met GC-MS

Oke hier kan ik denk ik wel wat mee

maar wat voor staal heb je gebruikt dan?

kan dit ook voor olien, zoals slaolie en zonnebloemolie enz....

Groetjes Marloes

Berichten: 65

Re: vetzuren met GC-MS

Vetten en olieën, maakt niet uit.

Het kolfje wordt nagespoeld met NaCl-oplossing dit wordt toegevoegd aan de scheitrechter. Schudden. Daarna zie het zout uitzakken in de waterfase. Deze waterfase is afval. De vetzuren (Methylesters) zitten in de hexaan of heptaan laag (de bovenste dus). De heptaan droog je nog even door een mespuntje natriumsulfaat en de heptaan in een klein bekertje te mengen. De vail vullen en inspuiten maar

groeten

Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vetzuren met GC-MS

Als je je nu afvraagt of je genoeg natriumsulfaat hebt toegevoegd: de poeder hoort meteen naar beneden te zakken en niet te dwarrelen of sneeuwen als al het water opgenomen is als kristalwater.

Reageer