Synthetische vezels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Synthetische vezels

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik geef opleidingen over trekking en skikledij en

Ik zou graag weten wat (definitie) volgende synthetische vezels zijn en waarom de ene vezel gebruikt word in dat specifiek kledingstuk.

-Wat zijn dus: polyester, polyamide, polyurethaan, viscose?

-Waarom gebruikt men in het ene thermisch ondergoedje uitsluitend polyester en in het andere een mengeling van polyester en polyurethaan?

-Zijn er vezels die van hun eigen uit elastisch zijn of wordt er iets bijgevoegd?

-Waarin verschillen gewone polars van soft-shell?

-Hoe ademt een hydrofiel membraan (watermoleculen hechten zich aan de moleculen en wandelen ahw naar buiten, soort pac man systeem, klopt dat?)

-Hoe bekomt men dat een synthetische vezel hydrofiel wordt?

-Hoe bekomt men al die kleine gaatjes in Gore Tex?

-Hoe worden coatings en membranen gemaakt?

-Hoe bekomt men dat een stof ondoorlaatbaar is voor zonnestralen (profilter) is het waar dat sommige vezels door hun structuur (soort kommetje) de uv stralen opvangen en zo tegenhouden?

Hopelijk kan iemand me helpen.

Berichten: 2.035

Re: Synthetische vezels

Ik al proberen zoveel mogelijk vragen te beantwoorden:

1)Wat zijn dus: polyester, polyamide, polyurethaan, viscose?

De eerste drie zijn synthetische, dus door de mens gemaakte polymeren (repeterende chemische eenheden). Viscose is een chemisch behandelde cellulose-oplossing... cellulose is een natuurlijk polymeer (o.m. uit katoen en hout).

2) Waarom gebruikt men in het ene thermisch ondergoedje uitsluitend polyester en in het andere een mengeling van polyester en polyurethaan?

De samenstelling bepaalt de eigenschappen: isolerend vermogen, water- en luchtdoorlaatbaarheid, elasticiteit etc. De ene zal dus wat geschikter zijn onder bepaalde (weers-)omstandigheden dan de andere.....

3) Zijn er vezels die van hun eigen uit elastisch zijn of wordt er iets bijgevoegd?

-Waarin verschillen gewone polars van soft-shell?

Elke soort vezel (synthetisch of natuurlijk) heeft van zichzelf zijn eigen specifieke elasticiteit; deze is wel een klein beetje te veranderen door toevoeging van bijv. weekmakers.

4) Hoe ademt een hydrofiel membraan (watermoleculen hechten zich aan de moleculen en wandelen ahw naar buiten, soort pac man systeem, klopt dat?)

Zo'n membraan bevat harde, waterafstotende delen (voor de stevigheid, en om waterdruppels die van buiten naar binnen willen tegen te houden), en zachte ("amorfe") delen waardoor waterdamp van binnen naar buiten kan diffunderen... dat "Pacman"-systeem lijkt me een verkooppraatje :)

5) Hoe bekomt men dat een synthetische vezel hydrofiel wordt?

Door behandeling met chemicalien die delen van het polymeer amorf en hydrofiel maken, of door fabricahe zoals hierboven beschreven.

6) Hoe bekomt men al die kleine gaatjes in Gore Tex?

D.m.v. bepaalde fabricagemethodes.

7) Hoe worden coatings en membranen gemaakt?

Ook weer door specifieke fabricagemethodes (vaak door het op een bepaalde manier mengen van twee of meer polymeren).

8) Hoe bekomt men dat een stof ondoorlaatbaar is voor zonnestralen (profilter) is het waar dat sommige vezels door hun structuur (soort kommetje) de uv stralen opvangen en zo tegenhouden?

Het tegenhouden van UV-straling gaat voor zover ik weet niet met "kommetjes", maar door specifieke UV-absorberende vezels te maken; deze absorberen UV-straling puur door hun chemische eigenschappen!

Ik hoop dat je hiermee verder kan! ;)

Berichten: 218

Re: Synthetische vezels

Het tegenhouden van UV-straling gaat voor zover ik weet niet met "kommetjes", maar door specifieke UV-absorberende vezels te maken; deze absorberen UV-straling puur door hun chemische eigenschappen!
Is het niet zo dat er eigelijk niets, geheel UV-blok is? En wanneer deze al UV-blok is, de eigenschap naar verloop van tijd afneemt. Simpelweg, omdat UV-straling de moleculen kapot maak?

Reageer