Bacterien op botcement (PMMA)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 102

Bacterien op botcement (PMMA)

Ey mensen,

Ik wil testen welke bacterien op botcement groeien (botcement dat gebruikt wordt voor heuptransplantatie), maar ik zou niet weten wat voor een test/proef. Of een test met antibiotica omdat dat ook in botcement zit.

Misschien dat jullie iets weten.

Alvast bedankt,

Broekhem

Berichten: 5

Re: Bacterien op botcement (PMMA)

Misschien door gebruik te maken van voedingsbodems en te beginnen met een algemene voedingsbodem om de aanwezigheid van bacteriën aan te tonen.

;)

Berichten: 102

Re: Bacterien op botcement (PMMA)

Fatima schreef: Misschien door gebruik te maken van voedingsbodems en te beginnen met een algemene voedingsbodem om de aanwezigheid van bacteriën aan te tonen.

:)
Dus een voedingsbodem ergens zetten, en dan kijken welke bacterien hierop groeien, als ik het goed begrijp. Geweldig idee, trouwens, dat ik daar niet op ben gekomen ;) :) .

Berichten: 740

Re: Bacterien op botcement (PMMA)

Gebruik wel diverse bodems en groei omstandigheden, zoals anaeroob en aeroob.

enz.

Berichten: 5

Re: Bacterien op botcement (PMMA)

Jah eerst dus een algemene voedingsbodem gebruiken, aan de hand van de vorm van de kolonies en de kleur kun je de verschillende bacteriën onderscheiden. Dan kun je beter een terug enting doen door gebruik te maken van de verarmingstechniek om ervoor te zorgen dat je 1 soort bac hebt. Dan volg de gram kleuring die dan verder vertelt welke andere voedingsbodems je moet enten voor de indentificatie.

Dan kan het inderdaad zijn dat je aeroob en anaeroob moet incuberen.

Wat enting betreft kun je met een steriele wisser die in steriel water is gedompeld even over het botcement gaan en dan de bodem volledig enten.

Re: Bacterien op botcement (PMMA)

Wat wil je weten welke bacterie er groeit op een besmet stuk botcement of welke bacterieen in staat zijn op botcement te groeien.

nog een link over botcement

http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_5RFFNE?Opendocument

Berichten: 102

Re: Bacterien op botcement (PMMA)

Gerard schreef: Wat wil je weten welke bacterie er groeit op een besmet stuk botcement of welke bacterieen in staat zijn op botcement te groeien.

nog een link over botcement

http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_5RFFNE?Opendocument
welke bacterien in staat zijn om op het botcement te groeien, wil ik graag weten.

Want als je dat weet kan je bepalen welke antibiotica nodig is waardoor bacterien gedood worden, die tijdens een kunstheuptransplantatie in de wond zijn gekomen.

Normaal zit gentamicine in het botcement, maar dat dood niet alle bacterien.

Ik ben ook een hele tijd aan het zoeken, welke bacterien infecties veroorzaken bij een transplantatie (kunstheuptransplantatie), ik heb al ene gevonden namelijk: Staphylococcus coagulase negatief.

Misschien dat iemand anders een aanvulling heeft.

Re: Bacterien op botcement (PMMA)

Dit is niet mijn vakgebied, maar het gaat volgens mij om operatieinfecties en niet om bacterieen die op botcement willen groeien.

Het in botcement toegevoegde antibioticum is toegevoegd om infecties in de door de operatie veroorzaakte wond tegen te gaan en niet om het botcement er tegen te beschermen.

Je moet dus op zoek gaan naar literatuur die de oorzaken van wondinfecties bij dit soort operaties beschrijven en daar zul je ook wel de geidentificeerde bacterienamen vinden.

Berichten: 67

Re: Bacterien op botcement (PMMA)

Coagulase negatieve staphylococcen, zijn alle staphylococcen behalve de staphylococcus aureus (er zijn nog wel uitzonderingen, maar ik neem aan dat je er niet zo heel diep over hoeft in te gaan). Verder zijn er 2 coagulase testen, waarbij sommige staphylococcen bij de ene test negatief en bij de andere test positief kan zijn! Houd hier rekening mee!

Ik denk dat ze hier de staphylococcus epidermidis bedoelen.

Sommigen van deze huidbacterien kunnen een biofilm vormen, waardoor ze zeer resistent zijn tegen antibiotica en ook zeer virulent (worden ook wel eens op intraveneuze lijnen gevonden).

Verder moet je bij zulke transplantaties rekening houden met o.a. Pseudomonas, Bacillus, Corynebacterium, Clostridium.

Geschikte media:

Staphylococcen: Bloedagar (schapenbloed), bij 37°C 24 incuberen aeroob/CO2

Pseudomonas: Ook bloedagar, maar ook MacConkey agar. Wanneer je cetrimide toevoegt worden de media selectief voor Pseudomonas soorten.

Bacillus en Corynebacterie: Bloedagar, 37°C 24 incuberen aeroob. Corynebacterie kan ook anaeroob groeien.

Clostridium kan alleen anaeroob groeien; 48 uur incubatie bij 37°C.

Tegen Clostridium kan vancomycine en metronidazol gebruikt worden.

Er valt natuurlijk nog veel meer te vertellen, maar om het overzicht te bewaren ;)

Het volgende boek kun je misschien ergens lenen:

Bacteriologie voor laboratorium en kliniek, Deel 2 (!)

Knecht en Doornbos

Bohn Stafleu van Loghum

ISBN: 90-313-1953-8

Reageer