vloeistof met laag soortelijk gewicht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

vloeistof met laag soortelijk gewicht

Ik ben leek in de chemie en zoek volgende vloeistof:

soortelijk gewicht lager dan water, zodat het een duidelijke barierre vormt bovenop een waterlaag. Het product mag zich niet vermengen met water, niet te kleverig zijn, moet eerder reinigende eigenschappen hebben (ten opzichte van porselein dat hiermee schoongespoeld moet worden) en (in grote hoeveelheden) niet duur zijn.

Berichten: 2.035

Re: vloeistof met laag soortelijk gewicht

Welkom op het Chemieforum!

Ik denk dat het van belang is te weten wat je precies van het porselein af wilt spoelen.... en hoe "vast" zit het op het porselein?

Berichten: 1.153

Re: vloeistof met laag soortelijk gewicht

En een derde vraag (naast de 2 van Herminator) waarom mag het niet alleen water zijn?

Berichten: 205

Re: vloeistof met laag soortelijk gewicht

het klinkt echt veelste moeilijk om gewoon iets van porselein af te halen... het hangt er inderdaad zeker vanaf wat je er af wilt halen, misschien dat het gewoon met bepaalde olie kan ('k denk niet dat je ether kan komen, is ook sterk af te raden om mee te werken)

is een schuursponsje geen idee Afbeelding ?

Berichten: 4

Re: vloeistof met laag soortelijk gewicht

De reden dat het geen water mag zijn is dat het , na de spoeling van het porcelein, bij afvoer een reukbarriere moet vormen tegen het onderliggende water. Het moet dus lichter zijn dan water omdat het een vloeistoflaag moet vormen dat boven stinkend water. Het mag ook geen vluchtige stof zijn. De reinigende werking is minder belangrijk. Vuil (organische afvalstoffen) kunnen manueel met een schuursponje weggewerkt worden, echter het mag geen kleverige stof zijn , het moet dus, samen met manuele afhandeling, een schoon oppervlak nalaten. Hartelijk dank voor alle suggesties

Berichten: 677

Re: vloeistof met laag soortelijk gewicht

Ik vrees dat je een aantal dingen gaat moeten uittesten.

Hogere alcoholen, bvb octanol worden veel voor dat doel gebruikt. Ik weet echter niet hoe "kleverig" dat is op porcelijn.

Normaal wordt een hoeveelheid van deze vloeistof in de afvoer gegoten, waar de bovenstaande laag dan belet dat het water van de sifon verdampt. Als je vuil water in de afvoer giet, en je doet dat niet te geweldig, dan blijft die laag wel intact. (Je hebt per slot van rekening mar een monomoleculaire laag nodig.)

Als de afvoer vaak gebruikt wordt en eventueel nagespoeld met zuiver water, blijft er altijd genoeg water in de sifon die werkt als geurafsluiter. In dat geval is het octanol niet echt nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vloeistof met laag soortelijk gewicht

Octanol zelf ruikt wel erg smerig dus ik weet niet of dat wel het geschikte middel is. Misschien kun je met goede afzuiging al een hoop leed wegnemen.

Berichten: 2.035

Re: vloeistof met laag soortelijk gewicht

Inderdaad, lichter dan water, niet kleverig, niet vluchtig, reinigende werking.... ik ben bang dat dit "wondermiddel" niet bestaat ;)

Berichten: 4

Re: vloeistof met laag soortelijk gewicht

Als mijn criteria te streng zijn, zou ik de reinigende werking laten vallen. Voorwaarde is wel dat de vloeistof zelf het porcelein niet vervuild.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: vloeistof met laag soortelijk gewicht

Misschien Shellsol D80, een vrijwel reukloos petroleumdestillaat, dat een vlampunt heeft van circa 80 graden C en aromaatvrij is.

Wellicht kun je bij Shell chemie een proefmonster krijgen?

Of om te proberen reukloze lampolie, of is dat te explosief??

Reageer