chromatography

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

chromatography

hey, ik had een vraag ik ben wel vaker op het forum geweest en ik heb nu zelf ook een probleem ;)

We hebben een prakticum over chromatographie en als stof om de dode tijd te bepalen word uracil gebruikt.

mijn vraag nu: Wat maakt het dat uracilopl. geschikt is voor deze bepaling?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: chromatography

Wat is de 'dode tijd' in de chromatografie? Wat voor stoffen zie je dan bij de detector?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 45

Re: chromatography

Bij ons op school hebben we bij chromatography gebruikt. Dit was de bepaling van kwantitatieve samenstelling van een alkanenmengensel met interne standaard. Ik vermoed dus dat jullie de stof uracil gebruiken, wij gebruikte de stof tolueen. Wat deze stoffen geschikt maakt als interne standaard is dat hij zonder opgehouden te worden na het inspuiten direct door de hele kolom gaat. De andere stoffen worden door de kolom meestal even vastgehouden. Dus op het moment dat de sensor een piek geeft voor tolueen (in jou geval uracil) begint pas echt de meting.

Dus het antwoord is volgens mij dan dat uracil niet wordt tegengehouden door de kolom doordat hij niet geladen is en een kleine oppervlakte heeft waardoor deze makkelijk met het draaggas door de kollom getrokken wordt.
Wat is de 'dode tijd' in de chromatografie? Wat voor stoffen zie je dan bij de detector?
De dode tijd is de tijd die het duurt nadat de sensor de interne standaard meet na het injecteren van de oplossing.

Voordat je aan chromatografie begint zou je geen pieken mogen krijgen omdat je de sensor "geijkt" hebt met alle stoffen die in de lucht zitten, dus die mogen geen piek weergeven dan.

Berichten: 6

Re: chromatography

de dode tijd is de tijd dat de vloeistof er over doet om door de door de kolom te gaan.

maar is dit dan een een heel polaire stof (we doen reverese fase chroma)? die niet door de kolom vertraagd word?

Berichten: 45

Re: chromatography

static schreef: de dode tijd is de tijd dat de vloeistof er over doet om door de door de kolom te gaan.

maar is dit dan een een heel polaire stof (we doen reverese fase chroma)? die niet door de kolom vertraagd word?
Als je het gebruikt als interne standaard zou deze niet mogen worden tegengehouden door de kolom. Als je dus een polaire kolom gebruikt moet de interne standaard aan bepaalde voorwaarden voldoen zoals niet hechten aan de stationaire fase (deze moet zowieso inert zijn).

Bij polair is dat een a-polaire stof omdat die elkaar niet aantrekken.

Bij een a-polaire kolom is het een polaire stof.

Ook moet je letten op de grootte van de moleculen.

En je hebt gelijk, hij mag dus niet vertraagd worden.

En wat reverese fase chromatografie is weet ik niet ;)

Berichten: 6

Re: chromatography

ah bedankt, ik had hem door. Reverse fase is als de kolom apolair is normaal is de kolom polair.

Berichten: 2.399

Re: chromatography

Het heeft helemaal niks te maken met een interne standaard etc.

Uracil is zo polair dat het niet tegen gehouden wordt op een reversedphase HPLC kolom. Het is dus een goede stof om de dodetijd (T0) te bepalen. T0 wordt bijvoorbeeld gebruikt in bepaalde chromatografie formules en moet zowiezo niet te hoog zijn, omdat dan de runs te lang duren.

Berichten: 1.122

Re: chromatography

ter aanvulling @ Bart Jac:

Jij hebt het over Gaschromatografie. Daarin wordt niet gesproken over Normal Phase of Reversed Phase. In dit geval gaat het over Vloeistofchromatografie waar in het gros van de gevallen een apolaire stationaire fase wordt gebruikt (en dat heet Reversed phase).
ah bedankt, ik had hem door. Reverse fase is als de kolom apolair is normaal is de kolom polair.
Normaal is de kolom dus apolair! Normal Phase-LC is tegenwoordig eigenlijk "abnormaal". ;)

Bas

Berichten: 266

Re: chromatography

"Normal phase" abnormaal? ;)

Een beetje respect voor chirale en preparatieve chrom.

Reageer