Koolstofdioxide in aquaria

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Koolstofdioxide in aquaria

Hoi iedereen,

Een tijd geleden heb ik al met diverse mensen een discussie gevoerd of elektrolyse een bron van CO2 in aquaria kan zijn.

Ik heb toen een tijdje met mijn elektrolyse apparaat gestoeid en geknutseld. Ik kan niet precies CO2-concentraties in het water meten (alleen grofweg via alkaliniteit en pH, maar is erg onnauwkeurig), en ik meet dus bij voorkeur gasvolumes. Het blijft echter een probleem dat er altijd CO2 oplost in het water.

Mijn vraag is: weet iemand een methode waardoor ik de oplosbaarheid van CO2 sterk kan reduceren? Ik heb de watertemperatuur al verhoogd naar 30 graden, verder kan ik niet.

Groeten Richard

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Koolstofdioxide in aquaria

Als je er voor zorgt dat je water verzadigd is met CO2 kun je toch wel gasvolumes meten?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 10

Re: Koolstofdioxide in aquaria

Volgens mij kan er erg veel CO2 oplossen in water en er is ook uitwisseling met de omgevingslucht. Deze effecten leiden ertoe dat de hoeveelheid CO2 die ik op kan lossen met mijn apparaatje laag is. Ik ben dus ook bang dat ik relatief weinig gas meet, in verhouding tot de hoeveelheid die wordt gevormd.

Ik zat zelf te denken aan een hoge pH (>8.5), waardoor er geen CO2 meer is maar alleen HCO3- en CO32-. Ik twijfel of een dergelijke pH niet de opgeloste CO2 juist wegvangt door het naar bicarbonaat om te zetten, waardoor er juist extra CO2 oplost in het water; wat ik dus niet wil!

Ik ben te weinig chemisch onderlegd om dit effect in te schatten.

Berichten: 2.035

Re: Koolstofdioxide in aquaria

Kunnen die vissen uberhaupt wel tegen een pH > 7.5?

Een tijdje geleden hadden we een topic over o.m. CO2 in water (met wat referenties) -> klik!

Berichten: 10

Re: Koolstofdioxide in aquaria

In zijn algemeenheid kunnen vissen pH-waarden aan van 6.5 tot 8.5. Zoals altijd in het aquatisch milieu, zijn er soorten die ook nog daaronder of erboven zonder problemen kunnen leven.

Ik wil mijn vissen zeker niet blootstellen aan een pH boven 8.5, maar het aquarium waar ik de CO2 productie in wil meten bevat geen vissen en planten. Het is puur om getallen te krijgen, want de meeste frabrikanten in de aquarium wereld zeggen alleen maar: "vertrouw ons en doe het zo".

Helaas heeft mijn ervaring geleerd alleen gegevens te vertrouwen. Meten is weten!

Reageer