[scheikunde] koningswater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] koningswater

is er opinternet een filmpje te vinden van de reactie van platina met koningwater???

dit moet ik bestuderen voor leraar Q

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] koningswater

Wat moet je precies bestuderen? Was je opdracht "bestudeer op het internet een filmpje over de reactie tussen platina en koningswater?" Of was de opdracht om uit te zoeken welke reactie er verloopt en wat je hierover kunt vinden?

Over een filmpje weet ik niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] koningswater

Ik denk dat er niet snel een filmpje te vinden is, is namelijk niet zo'n goedkoop trucje (platina is zoals men zou moeten weten wat aan de dure kant)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: [scheikunde] koningswater

Tja, maar als je het toch wilt weten, zou je het zelf uit kunnen voeren. Het ligt er maar aan of je een budget van school krijgt.

Platina kost € 21.065,- per kilogram, dus 21 euro per gram. Bij chemicaliënleveranciers kost het echter nog veel meer dan de 'ruwe waarde' van het product... Het ligt er maar aan wat je wilt, en hoe erg je het nodig hebt. Een gram platinadraad van 0,75 mm dik is te krijgen rond de 50 euro bij een bedrijf waar je school vast contact mee heeft*.

Ohja, koningswater (3 delen HCl plus 1 deel HNO3) is niet zo duur, en in 'proefhoeveelheden' zelfs niet als je suprapur kwaliteit gebruikt.

* De pagina waar pt-draad wordt verkocht

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] koningswater

En dan komt natuurlijk de ontnuchtering, want de reactie is lijkt me heel weinig spectaculair.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] koningswater

Inderdaad, platina lost heel langzaam op in koningswater. Ik zou zeggen, zet er een camera bij en laat die een nachtje draaien bij de beker met koningswater en platina. Dan kun je de volgende dag een urenlange video bekijken van hoe het draadje oplost ;) . Ik zou wel een flinke memory card of HDD gebruiken, want anders past het moment dat het hele draadje is opgelost er misschien niet eens op :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: [scheikunde] koningswater

Weet ik, we gebruiken zelf ook platinaschaaltjes voor destructietesten (ook met HNO3/HCl).. Misschien is het juist het doel van leraar Q om de topicstarter te laten ontdekken hoe inert Pt is. Daarom stel ik de mogelijkheid van een proef voor... Een resultaat dat iets niet oplost is óók resultaat... Ik zal de vraag ook nog eens stellen: Wat wil je precies weten topicstarter?

Reageer