handige zwaveldetecor voor bij convector

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

handige zwaveldetecor voor bij convector

Ergens in de convector (onderdeel van de CV-installatie) in de woonkamer zit een zeer klein gaatje?/scheurtje?/lekje?, genoeg om zo nu en dan een hinderlijke zwavellucht te laten ontsnappen. Zijn er handige - redelijk goedkope - zwaveldetectoren in de handel verkrijgbaar om de plek van deze zwavelontsnapping te lokaliseren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: handige zwaveldetecor voor bij convector

Hoi, Welkom op chemieforum.nl!

Het gaat hierbij niet om zwavel. Wat de lucht precies wel is weet ik niet, maar het is in elk geval geen elementaire zwavel.

Verder denk ik dat je zelf een heel gevoelige detector bent voor deze geur, en jij kunt het niet localiseren. De geur is namelijk overal. Waarom zou een machanische neus dat beter doen?

Berichten: 1.122

Re: handige zwaveldetecor voor bij convector

Het gaat hierbij niet om zwavel. Wat de lucht precies wel is weet ik niet, maar het is in elk geval geen elementaire zwavel
Zwavelverbinding? Het kunnen toch mercaptanen zijn die als geurstof aan het van zichzelf reukloze gas worden toegevoegd? Of ben ik nu gek?

Bas

Re: handige zwaveldetecor voor bij convector

gevoelige gaslekdetector = bellenblaassop ;)

Berichten: 2.399

Re: handige zwaveldetecor voor bij convector

Even voor de duidelijkheid is het nu een CV: dus Centrale verwarming? Dit betekend dat de ketel waarschijnlijk ergens anders staat dan in de woonkamer. Als een radiator dan lekt, verbaast een zwavel lucht me omdat er namelijk een gesloten systeem van water de warmte transporteert.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: handige zwaveldetecor voor bij convector

ik weet niet wat de lucht veroorzaakt, maar ik ken hem precies: ontlucht maar eens een radiator in huis.

Reageer