Titratie bronwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Titratie bronwater

Oh jee.

Beetje laat komt deze vraag aangezien ik morgen het practicum heb, maar ik heb dit forum pas net ontdekt.

Iniedergeval:

voor een practicum moeten ik en een klasgenoot een titratie uitvoeren.

Ik San Pellegrino Bronwater en hij Spa Rood.

We mogen zelf bepalen wat te bepalen.

Hier een lijstje met de ingredienten van San Pellegrino bronwater (in het engels heh):

Temperature at Source (F): 69.8

milligrams per liter (mg/l)

1109 TDS

7.7 ph factor

0.38 Bromine

208 Calcium

74.3 Chlorides

0.52 Fluordine

135.5 Bicarbonate

0.2 Lithium

55.9 Magnesium

0.45 Nitrate

2.7 Potassium

9 Silica

43.6 Sodium

2.7 Stroncium

549.2 Sulphates

1292 Conductivity

Ik ben er al een hele tijd mee bezig en heb allerlei methodes geprobeerd, maar ik heb nog geen echt goeie duidelijke manier gevonden om een van de stoffen titreren en er goeie berekeningen aan te koppelen.

Wat raden jullie aan?

Hoop dat jullie me nog zouden kunnen helpen, bedankt alvast.

Berichten: 111

Re: Titratie bronwater

Ik denk niet dat het mogelijk is, één van de stoffen te titreren. Wat je wel misschien kan doen is het equivalentmol gehalte aan opgelost "zuur" bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Titratie bronwater

Je kunt natrium en chloride in bronwater goed bepalen met een ionselectieve elektrode. Ik heb op mijn site nog wel een experiment staan met bronwater.

MvG Ron

Berichten: 4

Re: Titratie bronwater

Ik denk niet dat het mogelijk is, één van de stoffen te titreren. Wat je wel misschien kan doen is het equivalentmol gehalte aan opgelost "zuur" bepalen.
Daar dacht ik zelf ook aan, maar ik kom er niet uit.

Hoe zie jij (zien jullie) dat voor je?

en bedankt Ron, maar dat is volgends mij geen titratie berekening toch?

ik heb hem even snel doorgelezen en kon er niet echt iets heel bruikbaars uit halen.

toch bedankt voor de moeite!

Ik ga hem straks nog even goed doorlezen.

Berichten: 857

Re: Titratie bronwater

je kan van vrijwel alle ionen de gehaltes bepalen met een ionselectieve elektrode volgensmij.

Over ionselectieve elektroden is genoeg te vinden op google. Het principe is simpel:

Je maakt een ijklijn en meet deze oplossingen door. Daarna meet je je monster en interpoleer je de gevonden waarde op de ijkling grafiek.

Berichten: 4

Re: Titratie bronwater

hmm, ik ben een beetje rond aan het kijken, maar ik heb echt geen idee hoe ik de ionselectieve elektrode uit moet voeren.

Ik neig steeds meer naar het idee om de zuurgehalte te gaan bepalen.

Kan iemand me hierbij helpen?

Berichten: 857

Re: Titratie bronwater

Algemene info ionselectieve elektrode

Een ion selectieve elektrode is een elektrode die gemaakt is om 1 bepaalde stof te detecteren. Dit kan Na+, Ca2+, Mg2+, I- enz. zijn. De ionselectieve elektrode meet een potentiaalverschil tussen de binnenoplossing (bekende molariteit ionen x in de electrode) en de oplossing in het meetvat. Dit potentiaal verschil kan je aflezen omdat de ionselectieve elektrode aangesloten is op een pH meter (hierop kan je ook vaak het aantal mV aflezen).

Wanneer jij een reeks standaarden maakt met bekende concentraties ionen x daarin, dan kan je deze oplossingen doormeten met de ionselectieve elektrode. Bij iedere oplossing zal het potentiaalverschil anders zijn omdat het concentratieverschil van de binnenoplossing en buitenoplossing ook per standaard verschilt. Deze potentialen zet je grafisch uit tegen de concentraties van je standaarden. Nu meet jij je monster en deze zal een potentiaal geven maar de concentratie is nog onbekend. Dit potentiaal interpoleer je nu op je grafiek en voilá je hebt je concentratie ionen in je monster gevonden.

Berichten: 23

Re: Titratie bronwater

Je kan proberen de hardheid (som van Ca & Mg) te titreren met EDTA. Dit wordt voor drinkwater routine matig gedaan met 0.01M EDTA en een Calcium Ion selectieve Electrode. Je kan natuurlijk ook een kleurindicator gebruiken (zie BINAS).

Ook mogelijk is de titratie van de bicarbonaat met bv zoutzuur.

Chloride moet ook nog wel lukken indien je titreert met een lage concentratie AgNO3 (bv 0.01 mol/l). Je kan het eindpunt detecteren met een zilver electrode. Om de titratiecurve scherper te krijgen kan je alcohol toevoegen waardoor de oplosbaarheid van AgCl verminderd.

Wat moeilijker maar wel mogelijk is de bepaling van sulfaat. Dit vormt een slecht oplosbaar neerslag met barium. Je kan titreren met Barium of een overmaat Barium toevoegen en de overmaat bepalen met EDTA. Barium kan je aantonen met een Ion selectieve electrode (Ca-ISE is gevoelig voor Ba). Er is echter ook een indicator voor deze bepaling die ik niet uit mijn hoofd ken. De methode is beschreven in de NEN normen misschien zijn die wel beschikbaar op school.

Bij de terug titratie (met EDTA) zullen Ca en Mg storen. Omdat je deze misschien eerst hebt getitreerd kan je het resultaat wel corrigeren.

Succes

Re: Titratie bronwater

Een opmerking over de metingen met ion selectieve elektrodes.

Controleer in de beschrijving die bij de elektrode is geleverd of deze geschikt is voor de matrix waar je in wilt meten en wat de gevoeligheid, bijdrage is voor andere ionen in de oplossing. Dit kan behoorlijk schelen al naar gelang de meting waar deze voor ontworpen is.

Zorg dat de matrix van je standaard zoveel mogelijk gelijk is aan die van te meten oplossing om de systematische fout zo klein mogelijk te maken.

Berichten: 111

Re: Titratie bronwater

Voor equivalent aantal mol te berekenen, gebruik je de standaard titratievergelijking

[base]*Vbase=[equivalent concentratie zuur]*Vbronwater

Daaruit kan je dan equivalent concentratie zuur bepalen.

Misschien is met wat (lees: veel) rekenwerk en opzoekwerk in tabellen mogelijk om na te gaan of het opschrift op het etiket correct is.

Berichten: 857

Re: Titratie bronwater

Een AAS of AES bepaling van een van de ionen kan trouwens ook

Reageer