installatie thuis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 49

installatie thuis

hallo ik heb 2 vragen over de elektrische installatie in mn huis,

ik heb 2 verdiepingen en een begane grond halletje, nu is mijn vraag is het makkelijk te maken om met 1 schakelaar op alle verdiepingen het licht aan en uit te zetten? als ik nu omhoog en weer terug loop ik op 3 knoppen te drukken beetje lastig als je elke keer de verkeerde hebt.

dus eigenlijk een hotel schakeling met 3 schakelaars, op elke verdieping 1.

en de 2e vraag, in mn meterkast zitten een aantal loze leidingen waar lopen die heen? naar centraaldozen?

ik zie in mn huis nergens pijpen uit de muur komen ofzo

vast bedankt

Berichten: 3

Re: installatie thuis

http://people.zeelandnet.nl/cantalou/hotel.html

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet,

Kees.

Re: installatie thuis

bedankt voor het schema, ik weet nu hoe het werkt.

maar zou het ook makkelijk uit te voeren zijn op 3 verdiepingen en dan 3 lampen te gelijk schakelen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: installatie thuis

Je schakelt je drie lampen dan gewoon parallel, en die parallelschakeling zet je in serie met die schakelaar-schakeling uit de link. Je zult wel wat draden moeten trekken.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: installatie thuis

En je zult ook wat pijpwerk moeten aanpassen. Lampen op verschillende verdiepingen zitten nl. vaak op verschillende groepen, en dat kan niet meer als je ze gezamenlijk schakelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: installatie thuis

Vaak loopt een van de lose leidingen naar de douche. Dit was/is verplicht ivm de oude straalkachels boven in de douche. Vaak loopt er ook nog een lose leiding naar de keuken ivm een 3 fasen kooktoestel.

Berichten: 2

Re: installatie thuis

Je zou kunnen proberen eens een trekveer in zo'n loze leiding te duwen. Door de trekveer flink te bewegen zou je elders in huis (iemand anders) wellicht kunnen horen waar de leiding naar toe gaat.

Reageer