Invloed temp en substraat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Invloed temp en substraat

Wat gebeurt er met de totale enzymconcentratie tijdens een enzymreactie bij verschillende temp?

Wat gebeurt er met de totale enzymconcentratie tijdens een enzymreactie bij verschillende substraatconcentraties?

Ik dacht: Enzym + Substraat → Enzym-Substraat-Complex → Enzym + Product

Hoe meer substraat er aanwezig hoe meer van het aanwezige enzym dat gebonden zal worden aan het substraat. De concentratie van het enzym in zijn vrije vorm daalt tijdens de reactie, maar na het plaatsvinden van de reactie is deze terug zoals in het begin.

Redeneer ik hier juist?

En welke rol zal hierin de temperatuur spelen?

(het gaat hier om enzymatische cholesterolbepaling bij 25 en 37°C)

Mvg

Re: Invloed temp en substraat

Ik neem aan dat het je al bekend is dat de enzymaktiviteit temperatuursafhankelijk is en een temperatuursoptimum kent, boven een bepaalde temperatuur wordt een enzym definiteif onwerkzaam.

De aktiviteit is binnen grenzen onafhankelijk van de substraatconcentratie, een enzym zet bij een bepaalde temperatuur een vast aantal substraat moleculen om in de reactieproducten per tijdseenheid.

Ik weet niet of je tijdens de omzetting kunt spreken van een komplex omdat er geen stabiele eenheid onstaat tijdens de omzetting, in deze redenering blijft de enzymconcentratie dus constant.

Gerard

Reageer