Hard disk formateren

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Hard disk formateren

Ben ik weer ff met een vraagje :roll:

Ik zit in m'n pc dus met een 2de harde schijf (eentje uit m'n oude pc zodat ik geen bestanden moest op cd schrijven voor me nieuwe pc)

Wanneer ik deze nu probeer te formateren, krijg ik de melding dat de schijf in gebruik is, wanneer ik via prompt formateer vraagt die om alle handelingen en open poorten af te sluiten, want die dan ook zelf doet, hij formateert tot 100% en dan komt erop dat hij niet kan schrijven naar de NTFS schijf ?

Dan herkent hij m'n harde schijf niet meer tot ik heropstart en dan staat die er terug met nog steeds alle bestanden op! Iemand die me kan helpen ? :P

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hard disk formateren

Formateer je onder Windows? Dan moet je eens proberen om alleen DOS op te starten en van daaruit te formateren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hard disk formateren

En hoe doe ik dat, ik heb namelijk nog nooit met DOS gewerkt :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hard disk formateren

En hoe doe ik dat, ik heb namelijk nog nooit met DOS gewerkt   :roll:


in je BIOS gaan vermoed ik..
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hard disk formateren

format d:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hard disk formateren

Dat heb ik al geprobeert gewoon format G: getypt en dan vraagt die om alle open poorten te ontkoppelen, hij formateert dan tot 100% en dan geeft die error dat die niet op de schijf kan schrijven :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hard disk formateren

en kun je hem niet formatteren in je oude computer?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hard disk formateren

nog niet geprobeert, ben eigelijk niet zo een held in het versteken van hardware enzovoort. Er staat wel nog een xp versie op die oude schijf, zou dat mss voor problemen kunnen zorgen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hard disk formateren

Mijn hobby is kloten met hardware.

Ik zou hem net als holy-kow zegt in je oude pc formateren onder een andere windows dan die erop staat(dus dat je geen windows van die schijf draait) als je hem als Slave aansluit kan er niets foutgaan (let mogelijk wel op jumpers) Dan moet het gewoon goed gaan.

Anders kun je altijd nog in DOS gaan.

en (als er 2 schijven in hangen) dan stel je hebt schijft C en D, en je wilt C formateren, dan is het verstandig eerst naar D te gaan, dan doe je door

"D:" -> ENTER te doen.

en dan moet je typen

"format C:" -> ENTER

maar ik verkies de eerste methode

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hard disk formateren

Maar wat ik me dan afvraag, die hd staat dus als slave, en er staat geen enkel bestand op die ik actief gebruik op deze pc. Laad hij dan toch die xp versie die daarop staat mee ofzo ?

Berichten: 664

Re: Hard disk formateren

Kan je wel gewoon schrijven naar en verwijderen van die schijf?

Je kan ook eens proberen (engelse Windows XP Pro. versie die ik heb):

Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Storage -> Disk Management

En van daar uit formateren of de hele logische schijf/partitie/.. verwijderen. Kijk maar of je daar iets mee kan.

Ook kan je proberen: Ctrl-Alt-Del -> Task Manager -> Processes Tabblad -> Zoveel mogelijk processen af sluiten, die met je eigen inlog naam er achter, vooral explorer. Dan naar Applications Tabblad -> New Task -> cmd . Nu krijg je het command window, en dan FORMAT G:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hard disk formateren

Ik kan normaal schrijven naar de hd, maar ik ga ff proberen om de partitie te verwijderen :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hard disk formateren

Dit is wat ik krijg als ik de partitie zelf probeer te verwijderen:

Afbeelding

Berichten: 664

Re: Hard disk formateren

En het gaat om 'Schijf 0' met de onbekende partitie? Was die indeling -onbekende partitie- al zo?, of is dat net gebeurd?
En hoe doe ik dat, ik heb namelijk nog nooit met DOS gewerkt Rolling Eyes
Je kan als je een diskette in Windows formateert, kiezen om een opstart diskette te maken, van deze diskette kun je dan opstarten en je komt in 'DOS'.

Om te formateren moet je 'format.com' op de diskette erbij zetten, staat volgens mij ergens in windowssystem32

Om met partities te rommelen onder DOS heb je fdisk nodig, download hier: http://www.23cc.com/free-fdisk/ , en dit ook op de diskette zetten.

Berichten: 96

Re: Hard disk formateren

Ge zijt toch zeker dat ie windows xp niet van die schijf draait ofzo?

btw download Hiren's Boot CD en gebruik daarvan Partition Magic Pro

Reageer