Verschil tussen biotine en photobiotine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 67

Verschil tussen biotine en photobiotine

Weet iemand het verschil tussen biotine en photobiotine qua binding aan het nucleinezuur en structuurformules.

Berichten: 2.035

Re: Verschil tussen biotine en photobiotine

Ik heb nog nooit gehoord van "photobiotine", en Google geeft welgeteld 6 hits... meestal een teken dat er iets niet klopt.... wat is het precies?

Berichten: 67

Re: Verschil tussen biotine en photobiotine

photobiotine is een aryl azide afgeleide van biotine, welke je d.m.v. chemische reacties kunt binden aan DNA (i.p.v. dat je PCR gebruikt).

de gehele procedure zorgt echter voor zeer veel DNA verlies en daarom willen we dus biotine chemisch binden aan het DNA. Echter wordt 'gewone' biotine gebonden d.m.v. PCR reacties (dUTP enz.) en dat is nou juist iets wat we niet willen doen.

verder wordt photobiotine ook afgebroken door licht, iets waar we ook helemaal niet zo gelukkig mee zijn.

Berichten: 2.035

Re: Verschil tussen biotine en photobiotine

Duidelijk.... echter, tenzij je de chemische formule kan laten zien, wordt het denk ik moeilijk voor niet-ingewijden (zoals ik) om uitspraken over het reactiemechanisme te kunnen doen ;)

Berichten: 2.399

Re: Verschil tussen biotine en photobiotine

photobiotine heeft ook voordelen hoor. Wanneer je een light cleavable label gebruikt zul je geen last meer hebben van het label in de verdere analise. Ik ben geen biochemicus, maar in de bio-analytische toepassing wordt biotine vaak gebruikt in affinity chromatography, denk maar aan de quantitave proteomics toepassing van Rudi Aebersolt. De biotine wordt daar verwijderd door de reductie van een zwavel-zwavel verbinding, maar licht is natuurlijk een andere oplossing. Zeker in de massa spectroscopie en de data base searches in de proteomics wil je niet een groot molecuul met zijn eigen fragmentaties introduceren.

Berichten: 67

Re: Verschil tussen biotine en photobiotine

Bij deze de structuurformule!

Afbeelding

Berichten: 67

Re: Verschil tussen biotine en photobiotine

photobiotine heeft ook voordelen hoor. Wanneer je een light cleavable label gebruikt zul je geen last meer hebben van het label in de verdere analise. Ik ben geen biochemicus, maar in de bio-analytische toepassing wordt biotine vaak gebruikt in affinity chromatography, denk maar aan de quantitave proteomics toepassing van Rudi Aebersolt. De biotine wordt daar verwijderd door de reductie van een zwavel-zwavel verbinding, maar licht is natuurlijk een andere oplossing. Zeker in de massa spectroscopie en de data base searches in de proteomics wil je niet een groot molecuul met zijn eigen fragmentaties introduceren.
Eerlijk gezegd gaat mij dit een beetje boven mijn pet (ben ook geen biochemicus, maar een simpele microbiologisch analist); maar ik begrijp dat dit op eiwitten van toepassing is, en daar werk ik niet mee.

Berichten: 2.035

Re: Verschil tussen biotine en photobiotine

Mooie kleurtjes! ;)

Ik zal morgenochtend meteen kijken wat ik kan vinden m.b.t. de verschillen in binding tussen biotine en photobiotine!

Reageer