[scheikunde] redoxtitratie, elektronentekort :S

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] redoxtitratie, elektronentekort :S

wij moesten in de klas een practicum maken en daar een verslag van maken, maar ik kom niet verder. De vraag is om via een permanganaattitratie het massapercentage ijzer in een scheermesje te berekenen.

eerst wordt het scheermesje ( Ni, Cr, en Fe) in oplossing gebracht en met een brander verhit met opgelost overmaat H2SO4. hierbij reageren ze volgens mij zo:

Fe --> Fe2+ + 2e-

SO42- + 2H+ + 2e- --> SO32+ + H2O

totaalreactie spreekt voor zich.

Nu wordt er getitreerd met kaliumpermanganaat om de overmaat H2SO4 te titreren, en daarmee te kunnen berekenen wat het massapercentage ijzer in het mesje was geweest. Dit berekenen lukt me denk ik wel, maar ik zit met het probleem dat MnO4 niet kan reageren. :S

MnO4- + 8H+ + 5e- --> Mn2+ + 4H2O

maar waar haal ik die elektronen dan vandaan???? alle ijzer, chroom nikkel atomen hebben al gereageerd, dus al hun elektronen afgestaan, en de overmaat H2SO4 heeft al die elektronen al weer "ingepikt" om te reageren. Deze reacties verlopen al voordsat er kaliumpermanganaat bij komt. Ik denk dus dat ik verkeerde vergelijkingen heb, of dat er andere redoxkoppels moeten worden gevormd.

Mss kan een van jullie me helpen??

met die elektronen kan MnO4 gewoon reageren, komt gewoon me kleuromslag naar kleurloos en kan ik gewoon alles berekenen. Naja ik kan wel blijven doorgaan, ik hoop gewoon dat iemand me helpt.

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: [scheikunde] redoxtitratie, elektronentekort :S

Volgens mij moet je met de volgende halfreactie tot een oplossing kunnen komen:

Fe2+ --> Fe3+ + e-

Berichten: 3

Re: [scheikunde] redoxtitratie, elektronentekort :S

hmmm neej helaas, was ik erbij vergeten te zetten: je moest het aantal

mmol Fe(++) in de oplossing berekenen :$, srry kreeg ik net pas te horen :$

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] redoxtitratie, elektronentekort :S

Je moet het aantal mmol Fe2+ wat in oplossing zit berekenen. Hiervoor titreer je deze oplossing met permanganaat. Tijdens deze titratie wordt het Fe2+ geoxideert tot Fe3+ volgens de reactievergelijking die Saxman al gaf. Daar komen dus de electronen vandaan.

Overigens: bij de vergelijking die je geeft voor het oplossen van het scheermesje gebruik je het zwavelzuur als oxidator (ik neem aan dat je SO32- ipv SO32+ bedoelde?). Dit mag alleen wanneer je zeer geconcentreerd (96%?) zwavelzuur hebt gebruikt. Bij verdundere oplossingen moet je de halfreactie waarbij H+ de oxidator is gebruiken:

2H++ 2e- --> H2

Reageer