Polymeerproefje

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 43

Polymeerproefje

Geachte mede-forumleden,

ik vroeg mij af of iemand nog een idee heeft voor een uitvoerbaar proefje (synthese?) voor polymeren, in het bijzonder thermoharders.

Ik heb al enige momenten zelf proberen te zoeken op internet en dat zal ik ook blijven doen :P alleen ik vroeg mij af of er nog mensen zijn die nog leuke ideeen hebben. ;)

Bij voorbaat dank,

'Op zoek naar antwoorden'

(Ain't we all?) :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polymeerproefje

1,4-butadieen + initiator geeft een thermoharder, kun je hier wat mee? ;)

Berichten: 2.035

Re: Polymeerproefje

De reactieomstandigheden (temp, soort initiator, oplosmiddel) zijn in dit geval wel heel erg bepalend voor wat je precies voor PBD-variant krijgt (all-trans, meer of minder gecrosslinked enz) [!]

Berichten: 43

Re: Polymeerproefje

Dus heeft iemand nog een leuk voorschriftje liggen onder een laagje stof?

Berichten: 677

Re: Polymeerproefje

De simpelste thermoharder die je kan maken is styreen-divinylbenzeencoploymeer.

De eenvoudige procedure is als volgt:

Meng 4 g styreen, 1 g divinylbenzeen en 0,05 g benzoylperoxide in een proefbuis en meng goed met een roerstaaf.

Plaats het mengsel in een oven bij 80 °C en verwarm gedurende 12 uur. Laat vervolgens traag afkoelen (zet m.a.w. gewoon de oven uit en wacht tot de hele zaak op kamertemperatuur is.)

Omdat het niet mogelijk is om het plastic uit de profbuis te halen, zal je deze moeten breken met een hamertje. Op het resulterende staafje kan je bvb een trekproef doen.

Berichten: 43

Re: Polymeerproefje

Dank je wel! Nu kan ik weer een stukje vooruit!

Als we de proef mogen uitvoeren zal k natuurlijk laten weten hoe en of t gelukt is.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Polymeerproefje

Bakeliet maken

Men lost in een bekerglas 10 g m-dihydroxybenzeen op in een twintigtal ml formol. Om de stof vlugger te laten oplossen, kan men het eventueel lichtjes verwarmen. Als dit afgekoeld is, voegen je 2 ml NaOH van 10 % bij de oplossing. Na enkele seconden tikt men het bekertje tegen de tafel om het bekomen bakeliet los te maken.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 43

Re: Polymeerproefje

Hmmm, bij t horen van bakaliet krijgt onze prakticumdocent al een schoonmaakaanval ;) . Maar toch bedankt voor de suggestie! :P

Berichten: 448

Re: Polymeerproefje

m-dihydroxybenzeen is resorcinol. Het hars dat je bekomt is resorcinol-formaldehydehars en heeft een roze kleur dit is geen bakeliet. Bakeliet word gemaakt uit fenol. Ik heb ook een boek gelezen waar in stond om bakeliet te maken van resorcinol maar dit is eigenlijk een kleine fout. Resorcinol-formaldehydehars lijkt sterk in chemische formule op bakeliet. Als katalysator kun je ook een zuur nemen. In sommige boeken staat dan HCl maar dat zou ik niet gebruiken vanwege de kans op het ontstaan van het giftige bis(chloormethyl)ether.

Berichten: 3

Re: Polymeerproefje

Copypaste ;)

Berichten: 161

Re: Polymeerproefje

Meng wat methylmethacrylaat met BPO en zet het weg bij 50 graden. Na een uurtje heb je een mooie klont perspex

Berichten: 43

Re: Polymeerproefje

Dat je zo een polymeer krijgt geloof ik wel, maar kan je misschien specifieker zijn omtrend de reactie? Afbeelding (Heb je misschien een voorschrift?)

'Just asking logical questions'

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polymeerproefje

Reacties met peroxides (dat is BPO ook: benzoylperoxide) geven icm alkenen een radicaalreactie ;) Het leuke van BPO is dat het na homogeen breken in 2 benzoylradicalen uitelkaar valt in een benzeenradicaal en CO2. Dus geen polaire groepen in het radicaal :P

Reageer