Zilver op kool als bacterie-"static".

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Zilver op kool als bacterie-"static".

Hallo, ik kom net binnenzeilen......en VRAAG misschien bekende dingen.

Wie? onder de "DESKUNDIGEN" kan me het mechanisme van Zilver als complexant....in de vorm van metaal/kat ion met bacteries/virussen uitleggen?

Gaat het hier om een 1 op 1 reactie(steuchiometrisch) of katalytisch?

Veel sterkte gewenst met de vraag.........misschien toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Zilver op kool als bacterie-"static".

Wat bedoel je met complexant met bacterien/virussen? Als die het zilver opnemen zal het niet echt een reactie te noemen zijn, hooguit een fysisch proces.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: Zilver op kool als bacterie-"static".

De bacteriostatische (en cidale) werking van zilver (ionen!) berust , net als die van veel metalen, op 2 hoofdmechanismes:

1) Deprotonering van thiol-groepen, waarna er disulfide crosslinks worden gevormd die werking van eiwitten en enzymen verstoren. Bekend voorbeeld hiervan is de verstoring van de celmembraan-synthese.

2) Verstoring DNA-synthese door beinvloeding van het ontrafelen van DNA.

Voor zover ik weet is de werking katalytisch, dus het zilver gaat geen reacties aan met stoffen in de bacterien....

Berichten: 161

Re: Zilver op kool als bacterie-"static".

Ziver-ionen dringen door het celmembraan naar binnen en complexeren daar met een aantal peptiden waardoor de bacterie sterft.. Een van nieuwe technologien is het toepassen van z.g. nanozilver (Ag-ionen in een zeoliet) dat op textiel gesmeerd kan worden. Google maar eens op Silpure, Ultrafresh en nanozilver

Berichten: 161

Re: Zilver op kool als bacterie-"static".

The big herminator was me net voor....

Berichten: 5

Re: Zilver op kool als bacterie-"static".

Herminator en Dual bedankt zover....een goede bevestiging van wat ik ten dele wist;

Wat ik me dan nog afvraag: hoe zit die Zilver aan de kool "vast"?.

In de porie gevangen, of door van der Waalskrachten?

De reactie van, de aan koolstof gebonden, zilver met de thiolgroep van een bacterie vindt waarschijnlijk als complex in de vloeistofphase plaats?

En niet stoichiometrisch maar katalytisch?

Als Zilver als ion is dan wordt het van de kool geleached!?

Met dank...

Berichten: 2.035

Re: Zilver op kool als bacterie-"static".

1) Uitsluitend van der Waalskrachten..... poriegrootte van de zeolieten is irrelevant, kijk maar in deze publicatie -> klik.

2) Ja!

3) Ja, dat zei ik toch? :oops:

4) Alleen als er negatief geladen deeltjes in de buurt komen.... en de interactie daarmee moet dan sterker zijn dan de van der Waalskrachten!

Reageer