[scheikunde] Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 14

[scheikunde] Titratie

wat voor materialen moet je gebruiken als je wil citroenzuur titreren met fenolftleien? en wat voor werkwijze?

Iig heb ik titrator, injectie spuiten nodig,

willen jullie nog ff iets anders bedenken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie

Er zitten volgens mij nog andere storende zuren in hoor, waaronder fosforzuur.

Btw met het alleen maar plakken van je opgaven hier bereik je niets. Vertel eerst eens wat je zelf allemaal hebt gevonden ;)

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

FsWd schreef: Er zitten volgens mij nog andere storende zuren in hoor, waaronder fosforzuur.

Btw met het alleen maar plakken van je opgaven hier bereik je niets. Vertel eerst eens wat je zelf allemaal hebt gevonden :P
Ik heb alleen eerst vraag beantwoord !! de rest weet ik echt niet meer ;)

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Titratie

Vraag 2. Probeer eens de structuurformule van citroenzuur op te zoeken (moet makkelijk op internet te vinden zijn).

Als je niet goed overweg kunt met berekeningen etc is hier een hint n=m/M (tenminste... als ik me niet vergis :S :S). Bedenk ook eens hoe de reactie zal verlopen. Schrijf hem op en probeer dan uit te vinden een hoeveelwaardig zuur het is.

Vraag 3.

Wat is het doel van de titratie? Het neutraliseren van citroenzuur. Dus wat zal de pH zijn, van welke pH ga je af, en dus waar moet het omslagpunt van je indicator liggen. Dingen die je makkelijk zelf kunt bedenken ;)
pH van het mengsel plotseling van ongeveer 8 tot boven de 10
Dit als hint bij het zoeken van je indicator :P Lees de tekst eens goed door want daar staan veel antwoorden in.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

Bart Jac schreef: Vraag 2. Probeer eens de structuurformule van citroenzuur op te zoeken (moet makkelijk op internet te vinden zijn).

Als je niet goed overweg kunt met berekeningen etc is hier een hint n=m/M (tenminste... als ik me niet vergis :S :S). Bedenk ook eens hoe de reactie zal verlopen. Schrijf hem op en probeer dan uit te vinden een hoeveelwaardig zuur het is.

Vraag 3.

Wat is het doel van de titratie? Het neutraliseren van citroenzuur. Dus wat zal de pH zijn, van welke pH ga je af, en dus waar moet het omslagpunt van je indicator liggen. Dingen die je makkelijk zelf kunt bedenken :P
pH van het mengsel plotseling van ongeveer 8 tot boven de 10
Dit als hint bij het zoeken van je indicator :) Lees de tekst eens goed door want daar staan veel antwoorden in.
O thanks. euh euh... structuurformule heb ik wel alleen weet ik niet hoe ik hier moet gaan typen- plaatsten..anyway, ik heb nu geen binas bij zich !! dus kan ook niet weten welke indicator ik moet gaan gebruiken. enne ... enne... pH van citroenzuur is toch 2? enne.. enne... wat bedoel je met titratie? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie

Dat is waar de hele opdracht om draait ;)

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

;)

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

voor indicator, moet ik fenolftaleien gebruiken~? kleuromslag is van kleurloos naar paarsrood? is dat goed?????

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie

Ligt er maar aan waar het omslaggebied ligt. Je moet namelijk rond de laatste Kz waarde van citroenzuur zitten.

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Titratie

Op internet staan genoeg pagina's waar je dezelfde info kunt vinden. In de opdracht die je getypt had (maar desondanks weer weggehaald hebt) stond de pH van het omslagpunt. Je hebt het dan goed met fenolftaleien. Die gaat van kleurloos naar rood tussen die pH. Moet je wel nog even nachecken. Maar het kan zijn dat er complexen vormen etc omdat je een frisdrank gebruikt. Hij is volgens mij geelachtig, en het kan zijn dat de aroma's etc storen.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

Mensen !! bedankt !! hier heb ik nog 1 vraag.ik heb alle gegevens al.alleen weet ik echt niet hoe ik citroenzuurgehalte moet berekenen:S willen jullie mij misschien nog ff helpen PLS???

als ik 22.30 ml natronloog(molariteit van 0.05) gebruikt om met 25ml citroenzuur-oplossing te reageren. wat is dan citroenzuurgehalte ?? is het 22.30/3?? omdat citroenzuur 3 voudig zuur is??? pls??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie

Dat delen door 3 klopt, maar vergeet niet dat je nu appels met peren vergelijkt. Eerst alles terugrekenen naar mol dus 8-)

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

mare heb nu weer een andere oplossing :S

21.25x0.05=1.06mol/liter natronloog

1.06/3=0.353

0.353/25=0.014 mol (citroenzuurgehalte)

ook goed antwoord :S?? namelijk van roy gekregen haha

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titratie

in spa citron bevat behalve citroenzuur nog een kleine hoeveelheid vitamine C (ascorbinezuur) zou de aanwezigheid van vitamine C kuinnen zorgen voor een verkeerde uitkomst van de citroenzuurbepaling die ik gedaan heb? zo ja, is die uitkomst dan te hoog/ te laag? Hoe zou je de uitkomst van de citroenzuurbepaling kunnen corrigeren voor de aanwezigheid van de vitamine C?

structuurformile is C6H8O6, is het ook een zuur? moet ik eerst een reactie vergelijking maken? maar hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Titratie

Nou voordat je alle andere leden gaat spuien met emails om hulp... 8-)

Dat is trouwens eigenlijk niet de bedoeling, daar hebben we het forum voor.

Vitamine C is inderdaad een zuur. Stel je nu voor dat je met je titratie niet alleen citroenzuur maar ook vitamine C hebt getitreerd. Dus, eigenlijk heb je de titale hoeveelheid zuur bepaald. Heb je dus meer of minder citroenzuur dan je eerst hebt berekend?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer