vloeistoffen mengen in reageerbuis.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 74

vloeistoffen mengen in reageerbuis.

beste mensen,

als ik een proef doe, en een oplossing moet maken duurt het best lang voordat ik wat ik wil oplossing, ook opgelost is.. nu weet ik dat er van die heel erg handige apparaten zijn als een vortex waarmee je dit dus makkelijk kunt doen. alleen is een vortex nogal duur :P . ik heb ook al een magneetroerder in mekaar gezet (http://www.experimenten.nl/magneetroerder.html) heeft iemand nog tips?

o ja, als je me lui vindt, ik geef je gelijk ;)
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 2.399

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

Verwarmen bijvoorbeeld als je een vaste stof wilt oplossen in een vloeistof.

Je hebt het in je titel trouwens over vloeistoffen mengen in een reageerbuis, maar in je topic heb je het over oplossen. Dit zijn 2 totaal verschillende dingen in mijn ogen, wat doe je dus precies?

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

Geduld is ook in de chemie een schone zaak, dus een goede tip is nog wat luier worden en gewoon wachten, wachten en wachten, aan alle wachten komt een eind.

Gerard ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

Inderdaad. Tenzij je deze zelfde oplossing daarna tientallen malen vers moet maken, zou ik me er even niet druk om maken.

Berichten: 74

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

oke, bedankt allemaal. ;-)
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 131

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

Ultrasonisch trillen kan je ook doen bv als je een vaste stof wil oplossen... ma das weer een duur toestel denkek

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

Zoek even op het forum, en je zal zien dat er heel goedkope vortexen te koop zijn

Ik heb er bijvoorbeeld nog een berg staan

Berichten: 915

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

En wat is er mis met de proefbuis tussen je 2 vlakke handen nemen en deze zo rond te zwieren? Alsof je vuur maakt! (zonder aansteker en lucifers dan natuurlijk ;) ).

Berichten: 74

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

heel erg bedankt allemaal!! :P :) ;) bedankt voor de tip epiphonix ;)
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

En wat is er mis met de proefbuis tussen je 2 vlakke handen nemen en deze zo rond te zwieren? Alsof je vuur maakt! (zonder aansteker en lucifers dan natuurlijk ;) ).
Als we zo beginnen, wat is er dan mis met de reageerbuis bij de top beetpakken, en herhaald met de onderkant tegen de andere (vlakke) hand slaan? Zo heb ik het geleerd.... Ik dacht dat dit te lang duurde...

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

Nu ik ben nog van de oude generatie en schud losjes uit de pols, zeker niet tegen je vlakke hand slaan want een zwakke plek en met geluk heb je een onschadelijk mengsel over je hand en anders een ritje EHBO.

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

Slaan lost wel veel sneller op dan een beetje schudden. Maar ik ben met je eens dat dit met rokend zwavelzuur o.i.d. een minder goed idee is.... Ook al omdat het als je het niet goed doet kan spetteren. Nadenken over de veiligheid is bij elk experiment een vereiste.

Berichten: 45

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

Een ultrasoonbad is niet moeilijk zelf te maken. Alles wat je nodig heb is een ouderwedse bel met arm, een badje met water, en wat tyrebs. Als je het trillend deel van de bel aan de onderkant van een bakje water (kunststof(sluitvast)) vastmaken, en als je hem aanzet gaat het bakje schudden. Het zal niet ultrasonisch zijn, maar als je hem zo kunt afstellen dat er geen water gaat klotsen maar de sinussen zichzelf opheffen werkt het ;) (hoewel dit geen logische oplossing is en je beter zelf ene kunt kopen :P )

Voor de rest. Als je het wat verwarmt met een bakje koffie is het toch geen probleem om te wachten :)

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

Slaan lost wel veel sneller op dan een beetje schudden.


Zeker weten?? of is de wens de vader van de gedachte?

Ik betwijfel sterk of je gelijk hebt als ik ;) uit de pols schud komt het effect redelijk overeen met een vortex.

Berichten: 45

Re: vloeistoffen mengen in reageerbuis.

Maar we weten nog steeds niet waar hij het over heeft. Mengen of oplossen in een reageerbuis, bekerglas of erlemeyer. Per glaswerk kun je het weer anders mengen/oplossen.

Reageer