[scheikunde] Kleur en pigmenten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Kleur en pigmenten

Hallo

Ik heb vrijdag mijn examen chemie en er is iets waar ik nog steeds niet zo goed aan uit kan en ik ook niet gemakkelijk vind blijkbaar.

Wat zijn nu eigenlijk coordinatiecomplexen? Hoe worden deze gevormd en met welke stoffen?

Wij hebben nu alle pigmenten besproken en hun elementen en deze worden meestal gevormd door de transitiemetalen. Ik heb al door dat deze metalen hun voorlaatste schil niet volledig gevuld is en deze een verbinding daardoor kunnen aangaan met een ligand die een electronendoublet geeft. En ook d-d transities die de kleur veroorzaken. Als ik het juist heb?

dan heb je er drie... Cu, Ag en Au waarvan de voorlaatste schil gevuld is in de staat metallique maar onder de vorm ionair en deze gaan dan meedoen aan de vorming van verbindingen met andere atomen?

Zucht... Vind er nergens iets over in men vorige cursussen chemie.

Kan er iemand mij het een beetje overzichtelijk uitleggen...?

Danku voor de moeite toch al.

Karlien

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Kleur en pigmenten

Coordinatie is een vorm van binding die in zit tussen de Vanderwaals contacten en een echte chemische binding waarin een elektron tussen twee atomen wordt gedeeld. Vaak gaat het bij coordinatie om O en/of N atomen die naar een metaalion wijzen.

De coordinerende verbinding neemt in oplossing ongeveer de positie in die anders de eerste laag coordinerend water inneemt.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Kleur en pigmenten

Klopt... het is meestal een interactie tussen lege d-orbitalen van het metaal, en de p-orbitaal met de "lone-pair"-electronen van N of O!

Bij een tweede soort coordinatie-binding (tussen een metaal en bijv. een carbonyl-ligand) is er juist interactie tussen een gevulde d-orbitaal van het metaal, en een lege л*-orbitaal van het ligand: dit heet "л-back bonding"...

Reageer