naftylaminesulfanilzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 42

naftylaminesulfanilzuur

hallo, ik ben lars van bokhoven en ik zit met een vraag: ik vraag me af of iemand misschien weet wat naftylaminesulfanilzuur is, wat het doet, en waar het voor wordt gebruikt. dit wil ik weten omdat ik een aantal tweedehands stopflesjes heb gekocht waar nog het een en ander in zat, maar wat naftylaminesulfanilzuur is weet ik dus niet.

p.s. ik kan het niet via een zoekmachine vinden.

alvast bedankt.

Berichten: 2.035

Re: naftylaminesulfanilzuur

Het ziet er zo uit:

Afbeelding

en voor zover ik kan zien is het gewoon een synthetisch intermediair....

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: naftylaminesulfanilzuur

vraagje

Ik zie geen zuurgroep. Hier verklaar je dat dan?
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 2.035

Re: naftylaminesulfanilzuur

de SO3H-groep noemen we Sulfonzuur.... zuren bestaan er in vele vormen en soorten! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: naftylaminesulfanilzuur

Kijk weer wat geleerd ;) (had ik moeten weten btw....)
What we do in life echoes in eternity

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: naftylaminesulfanilzuur

kijk, nu weet ik al een beetje, maar zou je misschien ook kunnen vertellen waar je het voor gebruikt en of het gevaarlijk is?

Berichten: 2.035

Re: naftylaminesulfanilzuur

"Synthetisch intermediair" betekent gewoon een stof die gebruikt wordt voor de synthese van chemische verbindingen.... zowel de sulfonzuur-groep als de amine-groep zijn redelijk reactief, dus deze stof kan prima gebruikt worden om de naftaleen-kern verder te derivatiseren....

Gevaarlijk? Uit het bovenstaande begrijp je wel dat het nogal reactief spul zal zijn, dus ik zou er zeker niet mee gaan experimenteren ;)
Kijk weer wat geleerd :) (had ik moeten weten btw....)
Eigenlijk wel he? :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: naftylaminesulfanilzuur

De struktuur die Herman gaf is wel het sulfonzuur en dus niet het sulfanilzuur:

sulfonzuur -SO2OH

sulfanilzuur -(SO)OH

Berichten: 2.035

Re: naftylaminesulfanilzuur

Weet je dat zeker? Volgens deze site is Sulfanilzuur niets anders dan 4-Amino-benzeensulfonzuur! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: naftylaminesulfanilzuur

oke, bedankt,

ik denk dat ik het maar aan de school geef.

maar wat moet een apotheker er eigenlijk mee doen?, want daar heb ik het van.

Berichten: 2.035

Re: naftylaminesulfanilzuur

Wat ik nog meer kon vinden:

"Its chief use is employed in organic pigments or the sythesis of intermediates of azo-dyes.", dus het wordt gebruikt als grondstof voor de synthese van pigmenten en verf. Wat een apotheker ermee moet? Kleurtjes maken? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: naftylaminesulfanilzuur

ok, bedankt, maar weet je dan misschien wat ik erbij kan doen om mooie kleuren te maken? dat vind ik namelijk wel leuk om te doen maar ik wil natuurlijk niet dat de boel explodeert ;)

Berichten: 2.035

Re: naftylaminesulfanilzuur

Ik zal mezelf nog maar eens herhalen:
Gevaarlijk? Uit het bovenstaande begrijp je wel dat het nogal reactief spul zal zijn, dus ik zou er zeker niet mee gaan experimenteren  ;)
Tenzij je heel goed weet wat je doet is het niet verstandig om een eind weg te gaan experimenteren...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: naftylaminesulfanilzuur

Weet je dat zeker? Volgens deze site is Sulfanilzuur niets anders dan 4-Amino-benzeensulfonzuur! :P
Nee blijkbaar dus toch niet. Ik raakte in de war doordat sulfinezuur (SO)OH is en sulfonzuur SO2OH.

Sulfanilzuur is een triviale naam voor p-aminobenzeen sulfonzuur (bevat een deel van de naam aniline). Maar dan vind ik toch aminonaftylsulfanilzuur toch nog een rare benaming voor de naftyl-analoog omdat je met deze naam impliciet twee aminogroepen benoemd. Maar goed, jij had wel gelijk dus ;)

Berichten: 2.035

Re: naftylaminesulfanilzuur

Deze naamgeving is inderdaad wat brak (helaas niet ongewoon), en ik moest ook het internet op om sulfanilzuur te vinden.... en dat terwijl ik de nodige chemische infrastructuur (~ 30 miljoen structuren) tot mijn beschikking heb! ;)

Reageer