Oogdruppels en oppervlaktespanning

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 152

Oogdruppels en oppervlaktespanning

Hallo iedereen...toch nog een vraagje over grensvlakspanning want op de duur raak ik er niet echt meer aan uit... Als een oogdruppeloplossing een grote grensvlakspanning heeft, worden uit de oogdruppelverpakking dan grote of kleine druppels gevormd? Ik zou denken dat je bij een oplossing met hoge grensvlakspanning veel energie moet toevoegen om het oppervlak in stand te houden en dat daarom kleine druppels gevormd worden. maar langs de andere kant weet ik het ook helemaal niet omdat het niet de bedoeling is dat er uit een oogdruppelflesje mini-druppeltjes komen hé!

weet iemand de oplossing? alvast bedankt!

groetjes

stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oogdruppels en oppervlaktespanning

Als je 1ml in één hele grote perfect bolvormige druppel hebt, wat is dan het oppervlak van deze druppel? En als je die 1ml in een miljoen hele kleine druppels hebt? Wat is dus de meest gunstige vorm als de oppervlaktespanning heel hoog is?

Berichten: 152

Re: Oogdruppels en oppervlaktespanning

Ik zou het eerlijk gezegd totaal niet weten ;)

Berichten: 1.122

Re: Oogdruppels en oppervlaktespanning

Helpt het je als je het volgende weet?:

De inhoud van een bol/perfect bolvormige druppel: 4/3*л*r3

De oppervlakte van een bol/perfect bolvormige druppel: 4*л*r2

Waarbij je het volume weet: namelijk 1mL.

Succes

Bas

Berichten: 152

Re: Oogdruppels en oppervlaktespanning

;) Ik heb er eigenlijk echt totaal geen idee van waar jullie naartoe willen. Ik dacht dat een systeem altijd streeft naar een zo laag mogelijke oppervlaktespanning omdat dit dan een lagere energietoestand is. Dus wanneer er een oplossing is met een hoge oppervlaktespanning, zou ik veronderstellen dat er gewoon kleine druppels gevormd worden...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oogdruppels en oppervlaktespanning

Fijn verdeeld materiaal heeft altijd een groot oppervlak. Als je een kubus in 8 kleinere knipt, voeg je oppervlak toe. En een materiaal met een grote oppervlaktespanning streeft naar een zo klein mogelijk oppervlak -> naar een zo grof mogelijke verdeling.

Reageer