glas mat maken zonder transparantieverlies

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

glas mat maken zonder transparantieverlies

Beste leden,

Hoewel mijn vraag eigenlijk een nieuw onderwerp betreft leek, het me gezien de relatie met dit onderwerp verstandig om deze hier te plaatsen.

Zoals misschien bij jullie wel bekent is, zorgt een ruw oppervlak voor een verstrooing van een hierop gerichte licht bundel.

Ik heb middels een dremel al glas geëtst; hoewel dit prima werkt, wordt de optische transparantheid aanzienlijk minder en komt er dus veel minder licht van de oorspronkelijke lichtbundel door het glas. Dit heeft te maken met het feit dat het geëtste glasoppervlak "vaal" van kleur wordt. Ik vroeg me dan ook af of er een mogelijkheid is om het glas chemisch te etsen waarbij de optische transparantheid behouden blijft m.a.w. het glas doorzichtig blijft?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Groeten Paul

rwwh: toch in een ander onderwerp gesplitst.
leiden ipv lijden

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Is etsen niet juist het ondoorzichtig maken van glas?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Stel je eens voor dat je het glas "ideaal" mat maakt. Dat wil zeggen dat je het licht dat erop valt ideaal verdeelt. Dan kan er dus slechts 50% van het licht doorheen, die andere 50% gaat terug. Beter lijkt me niet mogelijk!

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Paul, kun je eens vertellen wat voor een effect je met het etsen probeert te bereiken?

Ik krijg het idee dat het glas niet wilt etsen dwz matmaken maar een oppervlaktebewerking wilt uitvoeren.

Berichten: 3

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Gerard,

Aller eerst bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad een oppervlakte bewerking die ik wil uitvoeren. Ik wil dat het glas een opgeruwde structuur heeft, maar dat het nog wel optisch transparant is. Het doel is dus dat het glas wel de lichtbundel verstrooit, maar dat de lichtdoorlatentheid niet / zo minmogelijk veranderd.

Groeten Paul
leiden ipv lijden

Berichten: 3

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Nog een kleine aanvulling om mijn vraag te "verduidelijken".

Ik weet dat als het oppervlak opgeruwd wordt de reflectie van het licht veranderd en dat dus ook de optische transparantheid veranderd. Hoewel dit voor mijn doeleinden oke is, gaat het er mij om dat ik niet wil dat (specifiek) door het mat worden van het glas het licht (extra) gereflecteerd / geabsorbeerd wordt. (intensiteitsverlies)

Groeten Paul
leiden ipv lijden

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Hallo Paul,

Het matte van geets glas krijf je door de ruwheid van je ik neem aan diamantfrees die hele kleine stukjes glas uit het oppervlak slaat, om dit ongedaan te maken zou je het oppervlak moeten polijsten.

Aangezien het om echt kleine verstoringen gaat zal dit niet lukken met een polijstpasta oid.

Je zou kunnen proberen met behulp van een vlam het oppervlak te smelten en dan langzaam af te koelen want anders blijven er spanningen in het glas achter en is het erg breekbaar.

Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren dan kun je nog proberen het etsen te vervangen door het slijpen van bv 0,5 mm putjes in het glas en dan te smelten.

Gerard

Berichten: 677

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Je kan glas mat maken door te etsen met waterstoffluoride. Let wel: HF (waterstoffluoride) is een bijzonder bijtend en aggressief product (Het is één vna de drie chemicaliën waar ik een heilig ontzag voor heb!).

Het kan gebruikt worden als watrige oplossing, of in gasvorm door NatriumFluoride te behandelen met een sterk zuur. Het te behandelen glas ligt dan bovenop de recipiënt waar deze reactie in gebeurt.

Nogmaals: dit kan alleen voor kleine oppervalktes. Oppervalktes die niet moeten geëtst worden, maar toch blootgesteld worden aan het zuur, kunnen beschrmd worden met een laagje parrafine.

Industrieel kan met groet oppervlaktes (glazen deuren, ...) mat maken met zandstralen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Ik schreef al eerder dat een ideaal mat glas nog maar 50% transparant kan zijn. Misschien is er om die limiet heen te komen als je met minder verstrooiing genoegen neemt. Je moet het glas dan zo mat maken dat alleen verstrooiing onder kleine hoeken plaats vindt. Het licht gaat dan nog steeds door het glas heen, maar alleen onder een andere hoek. Ik kan me voorstellen dat zoiets mogelijk is met een regelmatig maar zeer fijn putjespatroon waarin geen al-te-grote variatie van de oppervlaktehoek zit.

Overigens is een gewone glazen plaat slechts 70% transparant.....

Berichten: 3.145

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Met HF, opgelost in water, of NaF, opgelost in verdund zoutzuur of verdund zwavelzuur, krijg je etsing van het glas, maar het blijft toch redelijk transparant. Als je HF als gas laat inwerken op het glas, dan lijkt het wel of het bedekt wordt met een laagje rijp, dan wordt het echt mat. Misschien kun je inderdaad werken met HF/of een zure NaF oplossing om jouw gewenste effect te bereiken.

Maar inderdaad, zoals Jooken al aangaf, HF is echt onvoorstelbaar gemeen spul. Zoals ik al eerder heb aangegeven in een ander topic. Geconcentreerd zoutzuur is kinderspeelgoed vergeleken met HF. Ook het gas is enorm giftig. Ik werk liever met bijv. broom of natriumcyanide dan met HF. Ook de langetermijn effecten van HF op jouw gezondheid moet je absoluut niet onderschatten. Dus, ik heb mijn sterke twijfels of je dit wel moet willen gebruiken in een gewone huis-tuin-en-keuken situatie (als je er al aan kunt komen).

Berichten: 88

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Is het niet zo dat als je glas mat maakt, dat je ervoor zorgt dat het licht verstrooid word in alle richtingen, dus als je glas mat maakt heb je altijd intensiteitsverlies. En hoe "matter" je eht glas maakt des te meer intensiteitsverlies er is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Is het niet zo dat als je glas mat maakt, dat je ervoor zorgt dat het licht verstrooid word in alle richtingen, dus als je glas mat maakt heb je altijd intensiteitsverlies. En hoe "matter" je eht glas maakt des te meer intensiteitsverlies er is.
Het spijt me dat ik met onzichtbare inkt schrijf, ik zal het dus nog eens proberen.

Als je steeds minder licht doorlaat bij toenemende matheid, waar blijft dat dan? MAT is niet hetzelfde als ABSORBEREND of SPIEGELEND! In zeer mat, ideaal glas wordt 50% doorgelaten en 50% weerkaatst. Matter kan niet.

Berichten: 88

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

het licht wordt verstrooid in alle richtingen DUS ook terug en opzij. Het licht gaat dus alle kanten op, waardoor het lijkt alsof er intensiteit verloren gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: glas mat maken zonder transparantieverlies

Alle richtingen is 4л steradialen. Hiervan liggen er twee pi voor, en tweepi achter het glas. Ideaal matglas verdeelt elke lichtstraal homogeen over de bol, en dus komt precies de helft van het licht voor het glas uit, en de helft erachter. QED.

Reageer