Springen naar inhoud

Wat betekent "koppel" bij auto's en motoren?


  • Log in om te kunnen reageren

#16

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juli 2007 - 17:41

Vergelijk het met fietsen in de eerste versnelling, je komt snel weg maar kunt moeilijk vaart maken.
De koppel van een auto heeft ook te maken met de overbrenging van de rotatie van de krukas.

Een traktor kan met weinig paardekracht enorm veel koppel bieden door de overbrenging. Dat is ook meteen de reden waarom je niet te hard met zo'n ding kan.
Een vrachtwagen heeft heel veel versnellingen, soms wel 16, juist om altijd zo'n hoog mogelijk koppel te hebben, maar ook om vaart te kunnen maken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#17


  • Gast

Geplaatst op 28 juli 2007 - 10:30

Dus als je in de bergen goed wil rijden heb je veel koppel nodig
ik dacht dat je dan veel pk npfig had ?

En als je snel wil optrekken heb je dan Pk nodig of koppel ?

#18

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2007 - 13:19

Wanneer je in de bergen wil rijden heb je best wat extra koppel, meestal hangt het koppel en het vermogen (pk) vast aan elkaar. Een vrachtwagen heeft een zeer hoog koppel voor zijn zware last in beweging te krijgen, voor dit hoge koppel te ontwikkeling zit er een grote reductie in zijn versnellingsbak en diffrentieel. Voor deze reductie rond te krijgen heb je wel al een aantal pk's nodig. Daarom hebben vrachtwagens die in de bergen rijden vaak 16 versnellingen en een 10-cilinder motor die gemakkelijk 400 pk heeft.

Voor je 2e probleem kan je best even naar een koppelcurve en vermogenscurve van een wagen kijken.
Geplaatste afbeelding

Het is een slechte tekening maar ik kon niet direct een betere vinden op het interet.
Links: koppel [Nm]
Rechts: vermogen [kW]
Onderaan: toerental [omw./min.]

Je ziet wanneer je motor tussen 2000 en 3000 omw/min draait dat hij een hoog koppel levert (rustig klimmen in de bergen)
Wanneer het snel wil gaan heb je een hoog koppel nodig om je wagen in beweging te brengen maar vanaf je in beweging bent en je motor al op een hoog toerental zit heb je niet zoveel koppel meer, daarom moet je naar een hoge versnelling gaan.

Je kan eigenlijk moeilijk zeggen wat (koppel of vermogen) je juist nodig hebt en waar (bergen, on-road, off-road, circuit). Als je overal goede prestatie wil hebben met je voertuig kan je best een hoog koppel en een hoog vermogen hebben omdat beiden nodig zijn

LET WEL OP: als je zo'n wagen wil hebben met hoog koppel en hoog vermogen meet je veel verzekering, tax en benzine betalen dus dat is niet zo leuk.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#19


  • Gast

Geplaatst op 28 juli 2007 - 17:32

als ik rap wil optrekken moet ik dan hoog in toeren gaan ?

#20

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2007 - 18:17

als ik rap wil optrekken moet ik dan hoog in toeren gaan ?

Ja, kijk maar naar de formule 1, daar gaat men tot 19 000 - 20 000 tr/min.
Maar je moet niet enkel hoog in toeren kunnen gaan hoor, je moet ook ranzendsnel kunnen schakelen wanneer je snel wil optrekken. Omdat de tijden dat je aan het schakelen bent de aandrijving volledig wegvalt (bij gewone auto, bij F1 gaat men dat proberen beperken) en dus geen vermogen beschikbaar hebt voor verder te accelereren.
Sommige wagens kunnen ook snel optrekken door gewoon in een hoge versnelling te vertrekken en dan niet schakelen, hiervoor heb je wel een zeer groot koppel hebben.
Wanneer een truck hebt zonder opligger kan deze gemakkelijk van 0-90 km/h optrekken in dezelfde versnelling, dit gaat relatief snel omdat hij nooit hoeft te schakelen.
De F1 wagen gaat dus zijn honderden pk's benutten en de truck gaat zijn honderden newtonmeters benutten.
Als je naar de F1 wagen en de truck hun specificaties gaat kijken zie je dat pk's en Nm sterk samenhangen, je kan dus moeilijk zeggen dat je veel pk's of Nm's moet hebben. Wanneer je van het ene veel hebt heb je automatisch van het andere ook een hele hoop pi.gif .

Je wil dus snel optrekken dan heb je veel pk's en veel Nm's nodig. En je zal dus hoog in toeren moeten gaan, wanneer je motor niet snel genoeg naar zijn maximaal toerentaal klimt kan je dit op verschillende manieren oplossen, een voorbeeldje: Lachgas 8-)
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#21

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juli 2007 - 18:32

Als je snel wil optrekken kun je de motor op hoge toeren laten gaan en dan ineens de koppel loslaten, het opgebouwde momentum van de motor kan dan meteen gebruikt worden om op te trekken.

Maar normaal gezegd wil je een hoog koppel hebben op een laag toerental en dat zo lang mogelijk door trekken, ofwel je begint met 2000 toeren en schakelt pas over op 8000 toeren. 'race' wagens zoals Lancer EVO7 en Impreza WTR kun je dus gemakkelijk in zijn 1 naar 80 km/u rijden.

Koppel heeft meer te maken met de overbrenging dan met het vermogen van de motor. Je kunt nog zo'n goede wielrenner zijn, maar als je geen lage versnelling op je fiets hebt kom je de berg niet op.

#22

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2007 - 18:52

Dus als je in de bergen goed wil rijden heb je veel koppel nodig
ik dacht dat je dan veel pk npfig had ?

En als je snel wil optrekken heb je dan Pk nodig of koppel ?


Wat je moet begrijpen is dat je uiteindelijk wat hebt aan koppel op je wielen. Dit bepaalt hoe hard je accelereert of welke last je kunt trekken. Op wat wrijvingsverliezen na (ongeveer 10% ofzo) is het vermogen van je motor gelijk aan het vermogen van je wielen. Er geldt (zowel voor je motor als voor je achterwiel): vermogen = koppel maal hoeksnelheid (=toerental). Door een overbrenging is het toerental van je motor ongelijk aan het toerental van je wielen, dus zijn de koppels van beide ook niet gelijk.

Je kunt het koppel op je wielen dus vergroten door het toerental omlaag te brengen, ofwel een grote vertraging in te bouwen (denk aan 1e versnelling van de auto). Ook kun je het vermogen vergroten. Uiteindelijk bepaalt het vermogen en het toerental van je achterwiel dus het koppel op je wielen.

Als je bergop rijdt, dan trekt de zwaartekracht je naar beneden. Je wielen moeten dan een zeker koppel hebben om omhoog te komen. Je kunt met heel weinig vermogen al boven komen door het toerental van je wielen enorm omlaag te brengen (in je eerste versnelling omhoog). Je hebt dus in principe weinig vermogen nodig om boven te komen. De meeste mensen willen echter niet met 20km/uur omhoog kruipen, dus heb je wat meer vermogen nodig om ook met een wat hogere snelheid (dus bij een wat hoger toerental van je achterwiel) omhoog te komen. Je wilt echter niet voortdurend op 6500 toeren per minuut omhoog rijden, dus heb je in dat geval wat aan een laagtoerige motor (1 die zijn vermogen op een laag toerental levert). Dat betekent automatisch dat je koppel op dat toerental wat hoger is, want koppel maal toerental is vermogen.

Bovendien wil je niet steeds op maximaal vermogen omhoog dus het is fijn om wat vermogen over te hebben. Als je puur kijkt naar "zo hard mogelijk en zo snel mogelijk" dan is vermogen het enige waar je op moet letten (er vanuit gaande dat je overbrenging zo gekozen is dat dat vermogen bijna voortdurend gebruikt kan worden).

#23


  • Gast

Geplaatst op 29 juli 2007 - 13:19

is het zo ?


als je met 2 dezelfde auto's van punt A naar B rijd, maar de ene auto heeft meer koppel en de ander meer pk
dan zal de auto met meer koppel rapper vertrekken maar de auto met meer pk zal wel eerder toekomen
is het zo ?

#24

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2007 - 13:23

als je met 2 dezelfde auto's van punt A naar B rijd, maar de ene auto heeft meer koppel en de ander meer pk
dan zal de auto met meer koppel rapper vertrekken maar de auto met meer pk zal wel eerder toekomen
is het zo ?

Dat is afhankelijk van de afstand tussen punt A en B, wanneer deze afstand bijvoorbeeld maar 100 meter is kan het zijn dat de wagen met het hogere koppel eerst aankomt. Wanneer de afstand groot genoeg is zal de wagen met het hogere vermogen de verloren tijd bij het optrekken waarschijnlijk wel inhalen.

Let wel op wanneer de ene wagen een hoger koppel en een lager vermogen heeft dan de andere kan je moeilijk zeggen dat je 2 dezelfde auto's hebt :D .
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#25


  • Gast

Geplaatst op 29 juli 2007 - 13:59

dus een auto met een hoger koppel kan sneller optrekken ?

bij de diesel motor moet je altijd rijden tussen de 2.000 en de 2.500 toeren
maar bij benzine is dat hoger
hoe komt dit ?
is er daar ee reden voor ? wand dat verbruikt dan toch meer

#26

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2007 - 15:17

is het zo ?
als je met 2 dezelfde auto's van punt A naar B rijd, maar de ene auto heeft meer koppel en de ander meer pk
dan zal de auto met meer koppel rapper vertrekken maar de auto met meer pk zal wel eerder toekomen
is het zo ?


Dat is op zich niet te zeggen. Als je niet erg behendig bent met de koppeling, dan zal een auto met meer koppel iets sneller weg zijn bij het verkeerslicht. Uiteindelijk (waarschijnlijk al snel) haalt de auto met het vermogen hem wel in.

dus een auto met een hoger koppel kan sneller optrekken ?

Nee. Vermogen is uiteindelijk bepalend. Het probleem is echter dat je niet altijd gebruik kan maken van dit volle vermogen. Een dieselauto met veel koppel is vaak wat sneller weg omdat je ook niet met 6500rpm gaat wegtrekken met je benzineauto (sommigen zullen dit bestrijden), maar als de benzineauto meer vermogen heeft (en dit niet te piekerig is), dan haalt hij de diesel al snel in.

#27

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2007 - 15:25

Een diesel heeft ook de eigenschap dat zo'n motor erg zwaar is, daarom zijn diesels vaak wat luier met optrekken omdat ze gewoon zwaar zijn.

#28

High-Voltage

    High-Voltage


  • >250 berichten
  • 388 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2007 - 20:20

Formule 1 motoren hebben relatief weinig koppel maar door hun grote toerentallen leveren ze veel vermogen

Als je puur het koppel van de motor beschouwd ok, maar als je het koppel achter de versnellingsbak beschouwd helemaal niet ok.
Welk koppel wordt overigens opgegeven? Puur het motorkoppel? Daar heb je toch niets aan aangezien er nog altijd een versnellingsbak tussenzit die dit koppel netjes omhoog joekelt?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures