Magnesium ?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 8

Magnesium ?

Ik zit in mijn examenjaar chemie (en over een paar dagen examen) maar ik vroeg me af tijdens het leren...

Waar en in wat zit nou veel magnesium, want ik wil nog wel eens een klein proefje doen met magnesium en koolstofdioxide, water en zoutzuur.

Mijn vraag is nu hoe kom ik aan een kleine hoeveelheid magnesium (het liefst in de vorm van spaanders, maar maakt niet zo veel uit).

En een kleine (hoogswaarschijnlijk een domme) vraag... zit er in magneten magnesium.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Magnesium ?

Koop zo'n metalen puntenslijper. Die is gemaakt van magnesium (op het stalen mesje en schroefje na dan)

Voor (minder dan) een euro ben je klaar.

Magnesium is niet magnetisch. Misschien komt het voor in 'gebakken' magneten, maar dan zal het Mg2+ zijn.

Berichten: 8

Re: Magnesium ?

he bedankt voor je reactie, ja ik had al weleens gehoord van die puntenslijpers... mischien doe ik dat...

Maar zijn er niet goedkopere manieren om aan magnesium te komen... bijvoorbeeld via schroothoop van metalen???

graag uw mening hier over of andere ideen

Berichten: 2.035

Re: Magnesium ?

In auto's wordt nogal wat magnesium gebruikt, dus op een autosloop kan je waarschijnlijk goedkoop wat aluminium onderdelen scoren! ;)

Berichten: 8

Re: Magnesium ?

Hoe bedoel je aluminium onderdelen... ik zoek magnesium...maar oke goeie tip... en welke onderdelen van zo'n auto moet ik naar zoeken...

Berichten: 3.145

Re: Magnesium ?

Kijk eens op eBay. Er zijn veel aanbieders van magnesium. Is er vandaag toevallig weinig, dan moet je maar weer eens kijken over een paar dagen. Op die manier ben ik goedkoop gekomen aan een paar 100 gram magnesium. Er worden ook vaak van die rolletjes (magnesium ribbon) aangeboden. Dat is wel iets duurder, maar ook heel erg handig:

http://search.ebay.nl/search/search.dll?cg...bbon&category0=

Houd wel rekening met zo'n 5 - 10 euro aan porto, want veelal moet het uit het buitenland komen.

Berichten: 8

Re: Magnesium ?

Bedankt voor je reactie... die ribbon is vertaald toch gewoon ''magnesium lint''. Heeft niemand ervaring met magnesium verkrijgen via de ''gangbare'' weg ... zoals de apotheek, of bouwmarkt (dat het verwerkt zit in een pijp of iets in die richting) en ik zou HEEL graag willen weten waar die magnesium onderdelen op een auto te vinden zijn.

(Ik heb nog nooit gedaan aan aankoop via internet en ik vindt het nog een beetje ''eng'' en ja daar komt weer het standaard chliche verhaal naar boven van internet is onveilig... maar dat bedoel ik niet zo zeer maar, ik kijk mijn koper liever in de ogen)

Berichten: 8

Re: Magnesium ?

en is er een makkelijke test om te herkennen of iets van Mg is. Want als ik dan iets heb gevonden en ik wil het controleren... kan ik er moeilijk zoutzuur overheen gaan goeien... want die reactie is nogal moeilijk te stoppen .... met zuurstof... met co2... met H2o..... is er een soort kleur indicator.

Berichten: 2.035

Re: Magnesium ?

Bedankt voor je reactie... die ribbon is vertaald toch gewoon ''magnesium lint''. Heeft niemand ervaring met magnesium verkrijgen via de ''gangbare'' weg ... zoals de apotheek, of bouwmarkt (dat het verwerkt zit in een pijp of iets in die richting) en ik zou HEEL graag willen weten waar die magnesium onderdelen op een auto te vinden zijn.


Die zitten vooral in en rond het motorblok verwerkt. Omdat auto's op sloperijen tegenwoordig in zoveel mogelijk kleine stukjes worden afgebroken, kan je denk ik het beste gewoon bellen met een plaatselijke sloperij, en vragen of ze aluminium onderdelen hebben... grote kans dat dat zo is! ;)

Berichten: 3.145

Re: Magnesium ?

(Ik heb nog nooit gedaan aan aankoop via internet en ik vindt het nog een beetje ''eng'' en ja daar komt weer het standaard chliche verhaal naar boven van internet is onveilig... maar dat bedoel ik niet zo zeer maar, ik kijk mijn koper liever in de ogen)
Ik zou toch maar eens wat onderzoek doen dan naar het fenomeen "kopen via Internet". Tegenwoordig zou ik niet meer zonder kunnen. Mijn meest recente muziek CD's, enkele boeken, een deel van mijn computer apparatuur en ook een groot deel van de chemicalien voor mijn hobbylabje komen via Internet. Ik denk dat ik zo'n 60 keer wat gekocht heb via Internet, en ik heb slechts 1 keer een probleem gehad. Dat was bij een muziek CD, die nooit aankwam, maar wel betaald was. Ik contact opnemen met de verkoper, en een week later had ik hem alsnog. Nog een maand later kwam die eerste CD ook, toen had ik er ineens 2 ;) . Het enige nadeel vind ik dat je het materiaal niet direct in huis hebt als je het koopt. Zeker als het uit de USA komt gaat er al gauw een weekje of 2 overheen. Maar ach... geduld is een schone zaak.

Bovendien, online shops (en ook een site als eBay) werken steeds meer met beveiligde betaling via PayPal. Dat is echt behoorlijk veilig en ik ben dan ook echt niet bang voor gerotzooi met mijn betaalaccount.

Berichten: 8

Re: Magnesium ?

Die zitten vooral in en rond het motorblok verwerkt. Omdat auto's op sloperijen tegenwoordig in zoveel mogelijk kleine stukjes worden afgebroken, kan je denk ik het beste gewoon bellen met een plaatselijke sloperij, en vragen of ze aluminium onderdelen hebben... grote kans dat dat zo is!
je bedoelt vast wel WEER Mg ... maar ik denk dat dat inderdaad de beste en goedkoopste optie is...

en is er een makkelijke test om te herkennen of iets van Mg is. Want als ik dan iets heb gevonden en ik wil het controleren... kan ik er moeilijk zoutzuur overheen gaan goeien... want die reactie is nogal moeilijk te stoppen .... met zuurstof... met co2... met H2o..... is er een soort kleur indicator.

Ja, ik weet het ik moet me er wel ooit eens in gaan verdiepen...internet bussiness

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Magnesium ?

Volgens mij zit er in de buurt van de motor van een auto vooral aluminium, en zijn alleen de duurste velgen van magnesium. Zoek op de sloop gewoon naar een opgevoerde BMW of zo.....

Berichten: 2.035

Re: Magnesium ?

er zit inderdaad vooral aluminium rond het motorblok, maar toch ook aardig wat magnesium... een paar quotes:

"A fact that is not widely known is that magnesium from Norsk Hydro is one important ingredient in the Beetle. In this connection, Volkswagen built a modern magnesium foundry at Kassel, Germany.

In recent years, several other car makers have also started to use magnesium; no longer just for engine blocks, but now for a range of car parts, where magnesium"s low weight, ductility and strength are put into play."

Die tip over die Beamer is natuurlijk spot-on! ;)

Berichten: 8

Re: Magnesium ?

nou bedankt ik zal is gaan rondsnuffelen op de metaalafval verwerkings loodsen en op auto sloperijen....

BEdankt...

Berichten: 127

Re: Magnesium ?

Houdt er rekening mee dat Magnesium in de automobiel industrie, meestal bestaat uit magnesium legeringen. Deze legeringen bevatten relatief veel (tot 40%) andere metalen. Dit is meestal om de corrosie te beperken. Maar dat houdt ook in dat andere reacties (veel) trager verlopen. Niet erg geschikt voor proefjes, dus.

De Ketel

Reageer