2 enatiomeren scheiden.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

2 enatiomeren scheiden.

Hallo,

Ik denk dat het hier thuis hoort verbeter mij als ik fout ben.

Gegeven is een dl mengsel waarbij d en l twee enatiomeren zijn. gevraagd wordt mij om die te scheiden. De theorie hierachter heb ik gelezen en ongeveer begrepen maar ben nu opzoek naar een plaatje waar de structuurformules van dergerlijke zaken tijdens het reactie verloop op staan omwille van het feit dat ik nog niet echt overtuigd ben dat ik op zeker moment geen enantiomeren paar meer zal hebben.

Wie kan mij hier mee helpen? Groeten dank bij voorbaat.

Berichten: 2.399

Re: 2 enatiomeren scheiden.

Welke enantiomeren zijn het en wat is de reactie?

Berichten: 2.589

Re: 2 enatiomeren scheiden.

ik heb hier het desbetreffende tekstje uit mijn boek.

Nu gaan jullie dat waarschijnelijk heel duidelijk vinden ik krijg het niet voor de volle honderprocent gevat.

Daarom dat ik op zoek ben naar een structuur formule tijdens het proces

Afbeelding

Groeten dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 enatiomeren scheiden.

Dit valt te doen met een enantiomere kolom. Let wel, ik moet dat zelf nog leren (weer een chromatografiemodule, de 3e alweer), maar volgens mij kun je dat trucje daarmee flikken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: 2 enatiomeren scheiden.

Bert F schreef: ik heb hier het desbetreffende tekstje uit mijn boek.

Nu gaan jullie dat waarschijnelijk heel duidelijk vinden ik krijg het niet voor de volle honderprocent gevat.

Daarom dat ik op zoek ben naar een structuur formule tijdens het proces

Groeten dank bij voorbaat.
Ik heb een voorbeeld van een scheiding door het vormen van diastereoisomeren gemaakt. Dit wordt bedoeld in je boek (zomaar een voorbeeld):

Afbeelding

De diastereoisomeren zijn te scheiden door bijvoorbeeld kristallisatie of kolomchromatografie (dit hoeft geen chirale kolom te zijn).

Het chirale alcohol kun je na de verzeping weer terugwinnen en eventueel opnieuw gebruiken.

De binding hoeft trouwens niet covalent te zijn om enantiomeren te scheiden. Het kan ook bijvoorbeeld door kristallisatie van een racemisch zuur met een optisch actief amine (of andersom). Dit vormt een mengzout.

Berichten: 2.589

Re: 2 enatiomeren scheiden.

ik begin het door te hebben.

Je hebt de twee enatiomeren die hebben idd dezelfde chemische en fysische eigenschappen natuurlijk op optische activiteit na.

dan bekom je twee diasterioisomeren ik zie alleen even nog niet waarom dat dat stereoisomeren zijn. Je hebt als ik het goed heb diasterioisomeren als je een cis en trans configuratie hebt hoe heb je dat hier?

Groeten Dank bij voorbaat.

Berichten: 2.035

Re: 2 enatiomeren scheiden.

Diastereoisomeren zijn verbindingen met 2 of meer chirale centra. Hierdoor zijn sommigen (paren) van hun stereo-isomeren niet optisch actief (zogenaamde "meso"-verbindingen)..... deze zijn dan dus fysisch te onderscheiden van de optisch wel actieve paren stereoisomeren!

Een en ander staat duidelijk uitgelegd op Wiki -> klik ;)

Berichten: 2.589

Re: 2 enatiomeren scheiden.

maar ik zie dat men rechts idd start met twee entantiomeren. door die fluor die op die twee verschillende posities staan.

Maar zie niet waarom men na reactie geen enatiomeren meer heeft? men heeft hier toch ook gewoon spiegelsymetrie?

wat is maw het verschil tussen die twee?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 2 enatiomeren scheiden.

Nee, je laat een d/l paar reageren met een zuivere d of een zuivere l. Er zijn 4 mogelijkheden:
  • Jouw d reageert met een toegevoegde d tot dd
  • Jouw l reageert met een toegevoegde d tot ld
  • Jouw d reageert met een toegevoegde l tot dl
  • Jouw l reageert met een toegevoegde l tot ll
Uit dit lijstje zijn dd en ll elkaars spiegelbeeld, en dl en ld. Maar afhankelijk van welke enantiomeer je toevoegt om de scheiding tot stand te brengen krijg je alleen dd en ld of alleen dl en ll. Na de reactie heb je dus geen spiegelbeelden meer, en dus kun je de twee wel scheiden.

Berichten: 2.589

Re: 2 enatiomeren scheiden.

bedankt zo zie ik het.

Reageer