acetaat.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 42

acetaat.

hallo,

kan iemand mij vertellen wat ik met acetaten kan doen, en dan te denken aan: natriumacetaat, kaliumacetaat en koperacetaat.

( ik heb het wel op wikipedia opgezocht maar daar staat alleen dat het vroeger werd gebruikt voor het maken van celluloid voor films.)

B.v.D, lars.

Berichten: 857

Re: acetaat.

je kan ze bijvoorbeeld adderen aan organische moleculen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: acetaat.

Is eigenlijk ook een leuke manier om phenylacetaat te maken met zo'n stofje. Je hoeft dan niet eerst fenol aan je benzeen te adderen ;)

Berichten: 3.145

Re: acetaat.

Je kunt er azijnzuur mee maken ;) .

OK, even serieus. Leuke reacties met acetaten (K- of Na-zout) zijn de coordinatie reacties. Acetaat vormt mooi gekleurde complexen met veel metalen, waaronder ijzer (dieprood), koper (donker blauwgroen) en chroom (groen voor zover ik mij herinner). Je zou ook andere metalen kunnen proberen.

Natrium acetaat hydraat is verder wel leuk, omdat je er heel goed oververzadigde oplossingen van kan maken, die vloeibaar blijven, tot je er een korrel vast natrium acetaat in gooit. Je ziet dan de hele vloeistof vast worden. Er schieten allemaal kristallen in de vloeistof en even later is hij volledig verstard. Door te verwarmen kun je hem weer vloeibaar maken.

Berichten: 88

Re: acetaat.

En dat is het bekende heatpack, waarover veel vragen staan op het forum!

Reageer