vacuumdestillatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 318

vacuumdestillatie

Hoi,

Ik heb maandag test chemie, over synthesewegen in de org. chemie. Nu staat bij Aardolie en Aardgas (bij de kraakmogelijkheden enzo) dat je ook vacuumdestillatie kan toepassen... Dan staat er:

"Noteer: nut van vacuumdestillatie".

En daar heb ik toevallig niks opgeschreven (mhh, ik zat waarschijnlijk al een hoofdstuk verder te kijken ;) )

Nu jah,wat is het nut daar van?

groeten

NElson

Berichten: 90

Re: vacuumdestillatie

Als je de druk in een reactorvat, destillatietoren, kraker ,of in het labo in een bolkolf, zou doen dalen wat gebeurt er dan met de kooktemperatuur (cfr ideale gaswet)? Welke voordelen zou dit opleveren op grote schaal qua energie en milieubelasting?

groeten!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vacuumdestillatie

Verder: Wat zou er met zware stoffen kunnen gebeuren als je ze probeert te koken bij atmosferische druk en bijbehorende temperatuur? Is dat gewenst?

Berichten: 42

Re: vacuumdestillatie

Als je aardolie gaat destilleren boven een temperatuur van 400ºC gaat het kraken. Er ontstaat koolstof en dit is verlies van product plus vervuiling van de instalatie. Verlaag je de druk in de destillatie toren dan verlaag je ook de kookpunten van de verschillende fracties. Hierdoor kun je met een lagere temperatuur toch de zwaardere fracties uit de aardolie scheiden d.m.v. destilleren.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Dit topic is van mei 2006; het heeft geen zin hier nog posts op te plaatsen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer