natriumzouten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 42

natriumzouten

hallo allemaal,

wie weet er welk natriumzout het laagste smeltpunt heeft, alvast bedankt.

Berichten: 2.035

Re: natriumzouten

Het zal er een zijn met een laag molecuulgewicht, en het hangt ook een beetje van de precieze definitie van "zout" is die jij hier wilt gebruiken! ;)

De laagste die ik kan vinden is Natrium-ethanolaat ( mp 127 °C), maar ik twijfel er geen seconde aan dat er natriumzouten met een nog lager smeltpunt zijn! :P

Berichten: 3.145

Re: natriumzouten

Als je kijkt naar zouten met kristalwater, dan ligt het smeltpunt nog wel een stuk lager voor flink wat zouten. Bijv. natrium thiosulfaat pentahydraat smelt al bij pakweg 35 graden. Natrium ethanoaat trihydraat (niet te verwarren met ethanolaat) smelt ook al bij een graadje of 50.

Je kunt er echter over discussieren of dit echt "smelten" is. Je zou het ook "ontleden" kunnen noemen, waarbij het kristalwater vrij komt en het zout vervolgens oplost in zijn eigen kristalwater. Echter, als je de temperatuur weer onder dat "smeltpunt" brengt, dan wordt het zout wel weer vast, dus in zoverre zou je wel weer kunnen spreken van een smeltpunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: natriumzouten

Een kristalrooster dat verbroken wordt onder invloed van temperatuur kan steeds gezien worden als "smelten", op dat vlak denk ik dat de definitie niet anders beschouwd kan worden als je "breder" of "smaller" wilt opvatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: natriumzouten

bedankt allemaal, ik wil namelijk natrium gaan isoleren uit een zout, maar ik vond dat natriumhydroxide toch wat te heet werd. ik denk dat ik maar ga proberen om aan Natrium-ethanolaat te komen (Boomlab).

komen er trouwens geen giftige dampen van Natrium-ethanolaat af?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: natriumzouten

Geen idee maar het lijkt me persoonlijk geen slim idee om even vast natrium te bereiden ;) , vooral als je dit al zelf niet weet :P

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: natriumzouten

ik heb de benodigde spullen(met o.a. afzuiging enz.)en ken de nodige voorzorgsmaatregelen. ik wou alleen even weten welk zout het laagste smeltpunt heeft en of er van natrium ethanolaat giftige dampen af komen, dat is namelijk beter in vergelijking met NaOH(318°C). in ieder geval weer eens bedankt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: natriumzouten

Veel natriumzouten met een laag smeltpunt (<100 °C) zijn hydraten. Watervrije zouten smelten veel hoger (>300 °C).

Overigens vorm je wanneer je de electrolyse van natriumethanoaat uitvoert acetaldehyde (ethanal). Gesmolten natriumethanoaat is bijzonder corrosief en tast ook glas sterk aan.

Hiernaast heb je een groot brandgevaar bij de electrolyse van gesmolten natriumethanoaat (uitgangsstoffen en producten zijn brandbaar). Je zou dit dus onder een inerte atmosfeer uit moeten voeren.

Al met al niet echt een hobby-experiment lijkt mij.

Natriumlactaat smelt bij 17 graden, helaas reageert het wel met natrium.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: natriumzouten

dan zal ik het toch maar bij de NaOH houden, dat is tenminste minder gevaarlijk.

bedankt voor de waarschuwing.

Berichten: 3.145

Re: natriumzouten

Lars, mag ik even heel kort en bot reageren? DOE DIT EXPERIMENT NIET!!!

Ik ben niet iemand die snel roept dat iets niet gedaan moet worden, maar dit is echt gekkenwerk onder de condities, die jij voor ogen hebt. Natrium ethanolaat is een uitermate brandbare stof. Het is nl. alcohol (ethanol), met een H-atoom vervangen door een Na-atoom. Dit spul wil goed branden hoor onder de condities die jij gaat maken!. Ik denk dat je echt vraagt om problemen. Dat experiment met NaOH vind ik al doodeng, maar om dit te doen met NaOCH2CH3 is gewoon idioot.

Wat is dat toch, dat iedere keer weer die vraag naar natrium terugkomt ;) ? Er zijn zoveel andere leuke experimenten te doen, wees creatief en bedenk eens echt wat leuks, wat ook nog eens veilig uit te voeren is. Met die chems die jij al in huis hebt en met wat in de catalogus van Boomlabs staat is echt heel veel fraais te doen.

Ik heb een pagina opgezet over het opzetten van een huislabje en over waar je mee zou kunnen beginnen. Lees dat maar eens door. Misschien heb je er iets aan. In ieder geval zit natrium niet bij de stoffen waar je mee begint (en natrium ethanolaat trouwens ook niet, dat zou ik als ik jou was ook nog maar even mooi in de catalogus laten staan :P ).

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/misc/homelab.html

In jouw set van chems zitten een aantal waar je hele leuke proeven mee kunt doen. Neus maar eens wat rond op die pagina, dan zie je vanzelf een aantal proeven die jij kunt doen.

Daarnaast wil ik jou ten zeerste aanraden om eens wat te lezen over de stoffen en de elementen. Jij hebt een aantal stoffen in huis, waar echt ongelukken mee kunnen gebeuren. Ik heb nl. de indruk dat jouw kennisniveau en wat jij in huis hebt niet helemaal matchen. Daarom ook mijn dringende vraag om eens wat te lezen, alvorens te gaan experimenteren. Koop een goed boek over chemie. Ikzelf heb aardig wat geschreven over de elementen en verbindingen daarvan die je in een huislab zou kunnen aantreffen, daar heb je misschien ook wat aan:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/elem/index.html

Ook de gevaren van veel stoffen staan beschreven in die elementen pagina. Klik op een element en lees er eens over. Dan zie je voor een aardig aantal van jouw stoffen al wat je hebt en hoe gevaarlijk ze zijn (bijv. klik eens op "Cr").

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: natriumzouten

ik zal je even gerust stellen, ik ga niet met NaOCH2CH3 aan de slag, je hebt me duidelijk overgehaald om dat niet te doen ;) , en nog bedankt voor de links, die ga ik zeker even goed doorlezen. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: natriumzouten

Heb je gedacht aan de reactie:

2 Na + 2NaOH -> 2 Na2O + H2

???!!

Berichten: 3.145

Re: natriumzouten

Die laatste reactie vindt niet plaats hoor. Electrolyse van watervrij gesmolten NaOH levert toch echt Na op.

Toch wil ik Lars ook afraden dat experiment te doen. Natrium bij een temperatuur van over de 300 graden vliegt ogenblikkelijk in brand, zodra er lucht bij kan komen. Deze reactie moet in een "deken" van een inert gas (N2 of een edelgas) worden uitgevoerd. Dat zie ik Lars nog niet zomaar doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: natriumzouten

ik heb thuis een paar inerte gassen staan dus inerte omstandigheden zijn geen probleem.

Berichten: 3.145

Re: natriumzouten

En hoe ga je dat dan doen? Blaas je het gas over de gesmolten NaOH heen? Of zet je het geheel in een oven met een inerte atmosfeer? Je moet wel een constante bedekking hebben van de opstelling met een inerte atmosfeer. Je moet de cel dan ook goed opgebouwd hebben, want als de reactie eenmaal loopt, moet je niet meer sleutelen aan het spul, want zodra die inerte atmosfeer verdwijnt vliegt de boel in de fik. Pas als alles is afgekoeld kun je stoppen met het inert houden van de atmosfeer. Al met al lijkt me dit niet bepaald een eenvoudig iets en volgens mij wordt het ook een tamelijk duur experiment.

Je moet ook absoluut zeker zijn dat de zuurstof van de anode niet in contact kan komen met het natrium van de kathode. Dus met de opbouw van je cel moet je daar ook rekening mee houden.

Reageer