[scheikunde] analysemethode ammoniakgas in lucht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] analysemethode ammoniakgas in lucht

Ben ik weer! Dit keer met een andere opdracht waar ik niet uit kom. Een analysemethode voor ammoniakgas in de lucht maakt gebruik van het feit, dat een oplossing van ammoniak in water de stroom kan geleiden. De verontreinigde lucht wordt door water geleid en de geleidbaarheid wordt gemeten. Dit getal wordt omgerekend naar de hoeveelheid mmoniakgas, die opgelost werd in water.

Leg uit waarom je met de bovenstaande methode ammoniak kunt bepalen. ;)

Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met het feit dat HNO3 (g) geleidt omdat het als een soort zout zou kunnen werken? Maar ik weet het eigenlijk niet.. Ik zou verwachten dat een geladen molecuul misschien zijn lading door kan geven naar het volgende molecuul en zo verder... Heeft iemand een hint/tip??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] analysemethode ammoniakgas in lucht

Heb je het nu over bepaling van ammoniak of van HNO3 salpeterzuur?

Stroom wordt geleid omdat er ionen in het water zijn.

Ga nu eens na wat er gebeurt als je salpeterzuur of ammoniak in water oplost.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] analysemethode ammoniakgas in lucht

Ja was een foutje, had het inderdaad over ammoniak! Ok, als er ionen in t water zijn... Dan kom ik er wel uit! Dankje wel!! ;)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] analysemethode ammoniakgas in lucht

Ammoniak vormt ammonium en hydroxide ionen in water:

NH3 + H2O <---> NH4+ + OH-

Houd er wel rekening mee dat slechts een deel van de ammoniak gesplitst is in ionen. De geleiding van het water zal dus kleiner zijn dan op basis van volledige splitsing zou worden verwacht.

Gebruik de Kb van NH3 van de evenwichtsreactie, zoals hierboven is beschreven.

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] analysemethode ammoniakgas in lucht

ik dacht dat die splitising in ionen redelijk goed opgaat, ergens dicht bij de 100%, dus zoveel zal het niet verschillen

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] analysemethode ammoniakgas in lucht

Zeker niet in de buurt van de 100%! ;)

De Kb is ong. 2 x 10-5 bij kamertemperatuur, dus het is een zwakke base!

Berichten: 915

Re: [scheikunde] analysemethode ammoniakgas in lucht

En als je nu de aanwezige NH4+-ionen laat neerslaan? Dan blijven er NH4+-ionen ontstaan, dan kan je alles toch bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] analysemethode ammoniakgas in lucht

Je zou ook met een sterk zuur de ontstane OH- kunnen neutraliseren zodat er nieuw OH- ontstaat.

Reageer