Stereospeciefieke reactie.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Stereospeciefieke reactie.

Hallo,

Men bespreekt in mijn cursus het feit dat op de dubble cc binding gemakkelijk elktrofiele addities kunnen plaats vinden, en dit met volgend voorbeeld:

dibroom laat men addenteren op cyclopenteen, dan stelt men dat men vooreerst een eerst heeft men een cis additie nadien een trans additie men zegt dus dat het een stereospeciefieke reactie is omwille van het feit dat men vertrekt van een diastereomeer en men bekomt ook één diastereomeer maar toch zijn er twee enantiomeren? ik zie dat de twee onderling enantiomeren zijn maar waarom heb ik dan nog diastereoisomeren?

Groeten Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stereospeciefieke reactie.

Omdat de eerste verbinding S,S kan zijn, een 2e S,R, een derde R,S en een vierde R,R. Bij cyclopenteen vallen er uiteraard 2 mogelijkheden af omdat deze spiegelbeelden van de andere 2 mogelijkheden zijn.

Berichten: 857

Re: Stereospeciefieke reactie.

Offtopic:

Dit staat heel duidelijk in het boek: Organic Chemistry van Morrison And Boyd.

Ik zie dat je wel vaker vragen hebt over Organische chemie en ik kan je dat boek echt adviseren want het is een heel duidelijk en omvangrijk boek!!

Berichten: 2.589

Re: Stereospeciefieke reactie.

Offtopic:

Dit staat heel duidelijk in het boek: Organic Chemistry van Morrison And Boyd.

Ik zie dat je wel vaker vragen hebt over Organische chemie en ik kan je dat boek echt adviseren want het is een heel duidelijk en omvangrijk boek!!
Ik begrijp je maar ik zit nu mijn examens te leren en nu is het wat chemie straks weer wiskunde enz...

Ik zal het boek wel eens kopen als ik meer tijd heb mss een idee om een topic over goede boeken te beginnen?

Groeten.

Reageer