stereogeen centrum?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 25

stereogeen centrum?

Tenormine is een drug gebruikt bij de behandeling van een hoge bloeddruk, angina en hart rythme stoornissen. Welke functionele groepen herken je; verklaar welk van de twee N-groepen de meest basische is. Beschikt dit molecule over een stereogeen centrum? Zoja, maak een Fisher projectie en bepaal of het om de R of S configuratie gaat.

Afbeelding

ik weet niet of er een stereogeen centrum aanwezig is, en zo ja waar is het dan? weet er ook iemand hoe je kan weten welke van de twee N-groepen de meest basische is?

alvast bedankt

x

Berichten: 2.589

Re: stereogeen centrum?

ken er niets van maar een stereogeen centra is dat niet gewoon eentje waar spiegelbeeld in verscholen zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stereogeen centrum?

Dat centrum zit al in de structuur verklapt ;)

Berichten: 2.035

Re: stereogeen centrum?

De meest basische stikstof is degene die het makkelijkst een waterstof (proton) oppakt..... dus nu even beredeneren welke dat is! ;)

"Stereogeen centrum" is een weinig gebruikt woord... dit wordt meestal een chiraal centrum genoemd!

Berichten: 915

Re: stereogeen centrum?

Hoe zat het weeral met het copy-past-en van vragen uit werkstukken?

Berichten: 25

Re: stereogeen centrum?

dit is niet van een werkstuk. maar voorbeeldvragen voor mijn examen bio organische chemie. Met dit vraagstuk had ik nog problemen.

Berichten: 25

Re: stereogeen centrum?

The Herminator schreef: De meest basische stikstof is degene die het makkelijkst een waterstof (proton) oppakt..... dus nu even beredeneren welke dat is! ;)

"Stereogeen centrum" is een weinig gebruikt woord... dit wordt meestal een chiraal centrum genoemd!
Ivm met de meest basische stistof, heeft dit dan te maken met nuclofielen en electrofielen?

Ja dat wist ik van chiraal centrum :P en dat is zeker een c atoom die bindingen aangaat met vier verschillende groepen? Is er in deze structuur dan een aanwezig?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stereogeen centrum?

Die is zelfs heel duidelijk weergegeven! ;)

Berichten: 25

Re: stereogeen centrum?

Die is zelfs heel duidelijk weergegeven! ;)
kunt u dan niet zeggen waar hij is weergegeven? Ik weet het antwoord niet.

Berichten: 2.035

Re: stereogeen centrum?

Voordat we hier verder gaan: van de hele vraag lijk je weinig tot niets te begrijpen.... kan je niet beter de leerstof nog eens doornemen, dan ons hier de antwoorden te laten geven, die je waarschijnlijk toch niet gaat begrijpen?

Berichten: 25

Re: stereogeen centrum?

ik heb juist twee dagen geleerd aan de curcus:(

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stereogeen centrum?

ik heb juist twee dagen geleerd aan de curcus:(
Geleerd, maar jammer genoeg niet begrepen ;) . Ken je de definitie wel van een chiraal/stereogeen centrum? Zo ja, probeer dat eens op het gegeven molecuul toe te passen :P

Berichten: 25

Re: stereogeen centrum?

ja een stereogeen/chiraal centrum is een c-atoom die bindingen aangaat met 4 verschillende groepen. Maar in deze verbinding zie niet direct een C-atoom die vier bindingen aangaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: stereogeen centrum?

ja een stereogeen/chiraal centrum is een c-atoom die bindingen aangaat met 4 verschillende groepen. Maar in deze verbinding zie niet direct een C-atoom die vier bindingen aangaat.
Toch zitten er 7 in, en één daarvan heeft 4 verschillende groepen.....

Berichten: 25

Re: stereogeen centrum?

Dan is er toch maar één stereogeen centrum? Is dit dan het stereogeen centrum (met het rode sterretje)?

klopt het dan dit dan ook een R-notatie is (tegenwijzerzin).

Afbeelding

Reageer