Info Bacterien!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Info Bacterien!

Voor school moet ik een verslag maken over bacterien.. en van alle bacterien moet ik weten of ze gram pos. of neg. zijn, of ze schadelijk of nuttig zijn en wat de eigenschappen zijn.

Zelf heb ik al aardig wat gevonden maar heb nog niet alleS:(

van deze bacterien moet ik nog dingen hebben:

Citrobacter species (eigenschappen)

Pseudomonas aeruginosa (gram ps. of neg. en eigenschappen)

Micrococcus lutea (gram, nuttig of schadelijk, eigenschappen)

Streptococcus pneumoniae (eigenschappen)

ik hoop dat iemand mij kan helpen:( ;)
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Berichten: 1.122

Re: Info Bacterien!

Heb je misschien iets aan de volgende links? Volgens mij staat daar aardig wat tussen.

Citrobacter species (eigenschappen) --> LINK

Pseudomonas aeruginosa (gram ps. of neg. en eigenschappen) --> LINK

Micrococcus lutea (gram, nuttig of schadelijk, eigenschappen) --> LINK

Streptococcus pneumoniae (eigenschappen) --> LINK

Het zijn dan wel allemaal google zoekopdrachten maar volgens mij heb je daar in dit geval best veel aan?! ;)

Bas

Berichten: 5

Re: Info Bacterien!

Dank je wel ;) ik heb nog steeds niet alles:( en ben al paar dagen opzoek!! pfff vind het maar stomme bacterien:P
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Berichten: 30

Re: Info Bacterien!

Uit mijn cursus microbiologie:

Pneumococcen (o.a. Streptococcus pneumoniae): zijt niet sporulerende lancetvormige bacterien, het zijn grampositieve diplococcen, er zijn veel verschillende serotypes: dat betekent dat als je antilichamen hebt tegen 1 serotype, je dan nog onbeschermd bent tegen al de anderen

pneumococcen zijn bij veel mensen (50% van de bevolking) aanwezig als commensaal in de keel, ze worden door de normale epiglottisreflex, hoestreflex, opklimmend slijn en stofcellen daar gehouden; maar kunnen in sommige gevallen wel een pneumonie veroorzaken vb. longoedeem, inademing van zeer koude lucht, inademing van irriterende gassen, algemene verzwakking of alcoholische intoxicatie

pneumococcen kunnen ook van buitenaf iemand infecteren

pneumonie: acute inflammatie van het longweefsel die zich centrafugaal uitbreidt, behandeling met penicilline, er bestaat ook een vaccin dat actief is tegen 23 serotypes (wordt vooral bij ouderen en jonge kinderen toegediend)

Pseudomonas aeruginosa:

gramnegatieve staafjes (bacillen), ze produceren groene en blauwe pigmenten

ze veroorzaken o.a. ooginfecties omdat ze weerstandig zijn tegen de enzymen in ons traanvocht

dit is een bacterie die als commensaal in de bovenste luchtwegen aanwezig is en die kan bij verzwakte personen een meningitis veroorzaken

Reageer