Zwavelzuur als Katalysator?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Zwavelzuur als Katalysator?

Ik moet voor school een PO doen. Wij moeten hierbij met een spectrofotometer een onbekende concentratie ijzer(III) bepalen en daarna terugrekenen naar de concentratie ijzer(II) die we hadden in het begin.

We hebben FeNH4(SO4)2.12H2O)(aluin), geconcentreerd zoutzuur en 2M KSCN-opl.

Allereerst moeten we een standaardoplossing maken die per liter ca 20 mg Fe3+ en ca 20 ml geconcentreerd zoutzuur moet bevatten.

Wij gaan hier vervolgens KSCN-oplossing bijdoen zodat we een Rode kleur krijgen die Fe2+ aantoont.

Mijn vraag is, waarom hebben we de oplossing waar we de aluin in stopten eerst aangezuurd. Is Zwavelzuur een katalysator van het reactieproces van aluin met de KSCN?

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zwavelzuur als Katalysator?

Allereerst: het is geen ijzer(ii) maar ijzer(iii) wat je aantoont. Dat zeg je de helft van de keren ook. Denk ook aan je super- en subscripten, en controleer de formule van je ijzer-aluin even.

Dan: ijzer(iii) is een behoorlijk zuur ion. Het stoot H3O+ uit de wateromringing uit. Daarbij kan de oplossing troebel worden. Een constante zure omgeving zorgt ervoor dat alle Fe3+ beschikbaar is voor een consistente omringing door het SCN- ion, en zorgt zo voor een mooi reproduceerbaar resultaat.

Ik heb hiervoor in mijn praktikum salpeterzuur gebruikt.

Berichten: 3.145

Re: Zwavelzuur als Katalysator?

Ik denk ook dat je salpeterzuur of zwavelzuur moet gebruiken en geen zoutzuur. Ijzer (III) vormt nl. een sterk gekleurd geel complex met chloride ionen. Dit complex heeft de formule FeCl4-. Hierdoor zal een deel van het ijzer (III) niet aan de thiocyanaat koppelen, met als gevolg een lagere rood-kleurings intensiteit dan je zou verwachten.

Reageer