[optica] licht polarisatie van LED's

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

[optica] licht polarisatie van LED's

Ik ben bezig voor een project voor mijn studie en vroeg me af hoe het zit met de polarisatie van het licht dat uitgezonden wordt door LED's en met name of er LED's zijn die in (voornamelijk) een richting gepolariseerd licht uitzenden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

Het lijkt me sterk dat LEDs gepolariseerd licht uitzenden.

Maar je zou het kunnen testen met een Polaroid zonnebril.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

Er zijn inderdaad leds die (grotendeels) gepolariseerd licht uitzenden. Ik ben een uur geleden eens aan het googelen geslagen maar kon eerlijk gezegd niets vinden dat ik goed begreep. Ze zijn aan het proberen om hier lasers mee aan te sturen of zo, maar dat lukt nog niet zo goed. Tot heden begrijp ik dat het nog geen alledaagse techniek is. Heeft iets te maken met het aansturen van de spin van elektronen voordat ze in de LED fotonen uitzenden....

Maar googelen met polarization en LED levert best wel een aantal relevante hits, alleen niet op wikipedia-niveau dus....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

Ja vind het ook lastig, maar als ik google met polarization en LED kom ik vooral de electronische polarisatie tegen of inderdaad artikelen over spin polarisatie, wat ik idd dus niet echt goed begrijp. :roll:

Het gaat mij om het volgende ik wil voor een toepassing leds geruiken om een oppervlak te verlichten vanaf een vrij lage hoek, maar als je daarvoor ongepolariseerd licht gebruikt gooi je heel veel licht weg door reflectie en dat is dus inefficient.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

Als je gepolariseerd licht gebruikt loop je nog een heel wat groter risico, namelijk dat je de Brewster-hoek overschrijdt en dat alles wordt gereflecteerd.........

Overigens, als je een oppervlak wilt verlichten, is het toch de bedoeling dat alle licht wordt gereflecteerd? Enn voorwerp dat geen licht reflecteert zien we toch niet (of we zien het eigenlijk alleen als een zwart gat in een licht reflecterende omgeving??)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

sorry heb het idd slecht uitgelegd, wat het geval is dat ik een vlak heb dat belicht moet worden dat bestaat uit een transparante bovenlaag met daaronder een diffuse materiaal. Denk maar aan een geplastificeeerd (?) vel papier.

Ik wil dus juist alleen licht (of zo veel mogelijk) paralel gepolariseerd uitzenden zodat je niet veel energie verliest door het perpendicular gepolariseerd licht (dat meer reflecteerd).

En bij de brewster angle reflecteerd toch juist niets van het paralel gepolariseerd licht? Of snap ik hier iets niet?

zie ook: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase.../freseq.html#c2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...hlight=brewster

wat ik in ieder geval probeerde te zeggen met die opmerking over de Brewster-hoek is, als de polarisatierichting van je invallende licht niet parallel is aan de oppervlakte van je reflecterend oppervlak, dat je dan veel tot alles van je licht kwijtraakt. 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

Hehe mooi zo'n smiley met een poloroid op 8)

Maar goed,...iemand enig idee waar ik zoiets als gepolariseerde LEDs zou kunnen vinden, of bestaan dat soort LEDs gewoon niet?

Berichten: 176

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

misschien kan je een polariseerende lens gebruiken. die bestaan in ieder geval wel of die ledjes bestaan daar weet ik niet zo veel van.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

Ik heb meerdere keren een oppervlakte met led's uitgelicht, maar dit is eigenlijk niet goed haalbaar (in consument producten waar ca 50 high-brightnes led's in zaten). Ik heb nooit van gepolariseerde led's gehoord. De typische ronde led's zullen waarschijnlijk met gepolariseerd licht geen baat hebben daar de ronde lens toch alles weer verstrooid. Ook een polarisatie filter boven de led's geeft niet veel winst. Tevens gaat dit ook te kosten van je lichtopbrengst. Enkel een laser heeft gepolariseerd licht, daar deze maar op 1 manier kunnen uittreden. Het verlichten van een oppervlakte met led's heeft ook als nadeel dat er altijd een tekening ontstaat van gradient plekken. Ook dit ga je met freshnell lenzen of rook glas nauwelijks wegwerken. Tevens gaat dit ook te kosten van je lichtopbrengst. Hoeveel licht wil je eigenlijk hebben (lux) en hoe groot is je oppervlakte?

Beter ben je af met een polarisatie filter voor je sensor. maar ook dit gaat ten kosten van je lichtopbrengst. Ook dit gaf bij mij niet een bevredigend resultaat.

Berichten: 4

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

Ik wil een oppervlakte van ongeveer 10 bij 7 cm verlichten, en dat moet ik buiten het vlak van twee hoeken doen aan de korte kant. Denk aan een voetbal veld met masten, maar dan met maar twee lage masten.

Laat die polarisatie maar zitten dan, maar is dat haalbaar denk je? Het moet wel een beetje effen effect opleveren, iig geen harde overgangnen. En de hoeveelheid licht? poeh da's lastig, weet niet zo goed hoe je dat zou moeten kwantificeren. Het idee is dat tekst op het oppervlak het in het donker leesbaar is. zijn er methoden voor om dat uit te rekenen? heeft natuurlijk te maken met de gevoeligheid van het oog (omgevingsverlichteing?) en het contrast van het materiaal etc.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

Is de benodigde energie eigenlijk van belang? Ik bedoel, voor dit proefje, gezien het te belichten oppervlak en als het om de centen gaat, natuurlijk niet. Maar is het de bedoeling dit proefje op te schalen tot een niveau waar de centen wel een rol gaan spelen?? Of gaat het zuiver om het principe van het regelmatig belichten van een oppervlak vanuit twee laagstaande punten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

ja we kunnen wel meedenken, maar dan moeten we wel weten waarmee je kijkt vanaf welke hoek en of we aan de twee lichtmasten vastzitten. wat is de applicatie? Momenteel ben ik een vlak met EL verlichting aan het uitlichten, waar ik een gat in heb geknipt om de camera door heen te laten loeren. Ik heb ook wel eens met harmonica gebogen CCFL verlichting gewerkt, waar deze verder dan de reflectie hoek waren geplaatst...

Vanaf welke afstand wil je het object bekijken? voor alle duidelijkheid; in een kantoor omgeving heb je ca 500lux en een werkplek voor fijn mechanica is ca 2000lux. maar 200lux is nog net boven sfeer verlichting. Indirect zonlicht zit ook al snel aan de 2000lux.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

Waarom gebruik je niet gewoon een lamp waarbij de armatuur groter is als 10 bij 7 cm. Het fijne hiervan is dat producenten als Philips de licht intensiteit als functie van ruimte hoek gewoon opgeven.

Een armatuur is niet makkelijk te maken. Daar zit heel wat rekenwerk achter.

Berichten: 32

Re: [optica] licht polarisatie van LED's

Een puntbron is voor reflectie zeer omslachtig tenzij je meer dan 45gr van je object gaat zitten. Vervolgens krijg je makkelijk gradient. Een egale verlichting is wel de truuk, maar een armatuur is niet eenvoudig. De licht bundel is moeilijk op de juiste plek te 'werpen'. Je kan hier wel voor kiezen maar dan moet je met gradient filters gaan werken. Wat is de applicatie??
boem is stoppen... plons is water...

Reageer