Wijsheid der internetchemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 17

Wijsheid der internetchemie

Zorgwekkende ontwikkeling of slechte nieuwe trend?

Ook op dit forum zie ik vaak verwijzingen naar vrije encyclopedie wijsheid zoals wikipedia. Als men ergens over twijfelt dan gaat men volgens het nieuwe werkwoord even googlen. De betrouwbaarheid van deze informatiebron laat nog wel eens wat te wensen over.

Wat is er gebeurt met de vertrouwde gecontroleerde hardcopy encyclopedie? Of het boek. Weggooien of zijn imago een nieuw leven inblazen met de huidige internet cultuur???

Berichten: 1.153

Re: Wijsheid der internetchemie

De hardcopy encyclopedie natuurlijk niet weggooien. Dat is an blijft een geweldig naslag werk. Het nadeel is dat niet iedereen zo'n ding heeft, terwijl wel iedereen hier internet heeft. Daarom is het verwijzen naar internet bronnen vaak makkelijker.

Of alle bronnen te vertrouwen zijn? nee natuurlijk niet. Maar veel wetenschappelijke sites zijn goed te gebruiken. En google verwijst ook naar deze sites. Gebruik anders google scholar, de wetenschappelijke zoekmachine.

Wil men echt in de literatuur zoeken, gebruik dan web of knowledge, of pubmed of iets soortgelijks.

Maar wat erg belangrijk is, is goed verstand een beetje goed lezen en je weet wel of de site betrouwbaar of onzin is.

Berichten: 2.035

Re: Wijsheid der internetchemie

Met Jeroen eens, de enige (bijna) 100% betrouwbare informatie bestaat uit encylopedien en wetenschappelijke publicaties..... maar daar hebben maar relatief weinig mensen toegang tot!

Wat dat betreft zijn we dus "veroordeeld" tot informatie op het internet..... en wat dat betreft kom je een einde met "gezond verstand"! 8-)

Berichten: 857

Re: Wijsheid der internetchemie

Meestal begin je een project wel met de nodige chemische kennis. Je weet al wel een beetje in welke richting je moet zoeken. Je weet dan ook wel welke bron slecht is of goed is.

Maar zoals gezegt...boeken houden want die zijn (bijna) 100% betrouwbaar

Berichten: 17

Re: Wijsheid der internetchemie

Volledig met jullie eens.

Echter ik doel ook op de houding van huidige studenten. Vaak als er niet direct iets op google gevonden wordt, dan is dit het bijna het einde van hun zoektocht naar informatie. Of de stap naar dit forum natuurlijk 8-)

Als google dus niks opleverd dan wordt er ook wel snel gezegt dat er niks over te vinden is. Of is mijn gevoel misplaatst??

Berichten: 111

Re: Wijsheid der internetchemie

Met Jeroen eens, de enige (bijna) 100% betrouwbare informatie bestaat uit encylopedien en wetenschappelijke publicaties..... maar daar hebben maar relatief weinig mensen toegang tot!
Uit recent onderzoek, zie hier beneden, bleek dat wikipedia ongeveer even betrouwbaar is als de Encyclopaedia Britannica. Dat wil toch zeggen dat wikipedia zeker het begin kan vormen van je zoektocht.

Voor het artikel:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4530930.stm

Berichten: 2.035

Re: Wijsheid der internetchemie

Als google dus niks opleverd dan wordt er ook wel snel gezegt dat er niks over te vinden is. Of is mijn gevoel misplaatst??
Gezien de vragen hier op het forum klopt dat gevoel vrij aardig... ik denk dat een deel van het probleem ook is dat het begrip "bibliotheek" niet meer in de vocabulaire van de moderne jeugd voorkomt 8-)
Uit recent onderzoek, zie hier beneden, bleek dat wikipedia ongeveer even betrouwbaar is als de Encyclopaedia Britannica. Dat wil toch zeggen dat wikipedia zeker het begin kan vormen van je zoektocht.
Wiki is ook een encyclopedie! :)

Bovendien komen er in "hardcopy" ecyclopedien ook fouten voor.......

Berichten: 857

Re: Wijsheid der internetchemie

Bibliotheek = boeken = oud

internet is nieuw en erg groot, internet is onze bibliotheek. Alles is er te vinden.

Zelf ben ik ook nog te veel toegespitst op het internet terwijl de boeken hier achter me staan. Internet is te makkelijk alhoewel ik de laatste tijd wel vaak mijn boeken raadpleeg.

Maar het is zeker waar dat studenten te veel informatie van het internet willen halen.

Berichten: 1.153

Re: Wijsheid der internetchemie

JeffreyButer schreef: Bibliotheek = boeken = oud
En oud = slecht??????? 8-)

Berichten: 2.035

Re: Wijsheid der internetchemie

Ik denk dat Jeffrey bedoelt: "oud = slecht" geldt blijkbaar wel in de ogen van de huidige generatie jongeren....

Re: Wijsheid der internetchemie

Misschien OUD=OUD

Maar ik ben met hem eens dat internet de bibliotheek is, ik haal bijna al mijn wetenschappelijke informatie on line van het internet, alleen voor oude artikelen en handboeken wil ik nog wel eens terugvallen op de bibliotheek.

Onze medische bibliotheek verzorgt wel de abonnementen en de online toegang tot de wetenschappelijke tijdschriften.

Gerard

Berichten: 857

Re: Wijsheid der internetchemie

JeroenCV schreef:
JeffreyButer schreef: Bibliotheek = boeken = oud
En oud = slecht??????? 8-)
Oud is zeker niet slecht!!! De beste informatie haal ik echt uit mijn boeken hoor!!!

(of moet ik zeggen van dit Forum :) )
Ik denk dat Jeffrey bedoelt: "oud = slecht" geldt blijkbaar wel in de ogen van de huidige generatie jongeren....
Inderdaad is wat The Herminator zei wat ik bedoel.

Toen ik op de Havo zat moest ik ook wel eens werkstukken maken. Het enige waar ik zocht was op het internet. Internet was alles want daar is alles te vinden. Het kwam nooit in mij op om in boeken te zoeken terwijl ik nu eerder zweer bij boeken dan bij internet.

Ik denk dat, dat toch voor de meeste jongeren geldt dat internet de bibliotheek is en de bibliotheek een gebouw vol oude saaie boeken is.
Onze medische bibliotheek verzorgt wel de abonnementen en de online toegang tot de wetenschappelijke tijdschriften.
Bij deze bronnen weet je dat het goed zit maar als je "googled" weet je het niet 100% zeker. Vaak kom je op websites waar slechts de informatie staat zonder dat er een bronvermelding bij staat. Men kan je in principe vanalles wijs maken.

In veel gevallen merk ikzelf dat de websites te beperkt zijn in hun informatie. Een achtergrond of duidelijke beschrijving mist vaak. Gelukkig dwingt het mij om toch boeken te raadplegen.

Berichten: 30

Re: Wijsheid der internetchemie

Het is zeker niet zo dat de meeste jongeren enkel op internet zoeken. Dat hangt misschien wel een beetje af van de richting die je volgt. Bij ons moet nog veel in boeken gezocht worden, voordeel is dat er van sommige boeken (zoals de farmacopee en merck index) al cd-rom versies zijn.

Gedetailleerde informatie over bepaalde analytische technieken bijvoorbeeld is niet altijd zo makkelijk te vinden op internet, je hebt het sneller gevonden in de bibliotheek.

Voor wetenschappelijke artikels wordt internet dan weer wel veel geraadpleegd.

Berichten: 17

Re: Wijsheid der internetchemie

Internet is wel handig als het om betrouwbare sites gaat inderdaad. Ik doel hiermee op wetenschappelijke publicaties en databases zoals chemiekaarten. Dat is makkelijk en snel op internet dan.

Het gaat inderdaad om de betrouwbaarheid en achtergrond als je googled en dus iets wil weten over een reactie of proces. Dan wordt het lastiger om goede informatie op het net te vinden..toch??

Dus moet de weg naar de bieb een imago opknapbeurt krijgen of is dit al te ver heen....

Berichten: 2.035

Re: Wijsheid der internetchemie

Het gaat inderdaad om de betrouwbaarheid en achtergrond als je googled en dus iets wil weten over een reactie of proces. Dan wordt het lastiger om goede informatie op het net te vinden..toch??
Hangt er erg van af.... er zijn zat websites waar reacties-schema's, -mechanismes e.d. te vinden zijn die duidelijk betrouwbaar zijn (bijv. academische bronnen)!

Uitkijken is het natuurlijk altijd met bronnen die horen bij een commercieel product, al geldt dit dan weer niet voor bijv. groothandelaren in chemicalien....

Ik denk dat de meeste chemici al snel een "antenne" hebben voor welke informatie op het net betrouwbaar is, en welke niet! 8-)

Reageer