wasbenzine (engelse/amerikaanse versie)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

wasbenzine (engelse/amerikaanse versie)

Ik was een TOA scheikunde en bio. op een college in DenHaag.. Waar ik altijd wasbenzine gebruikte voor het verwijderen van kauwgom uit kleding en tapijt. (kinderen laten kauwgom achter op de vreemdste plaatsen)

Nu zit ik in Amerika en heb geprobeerd via google en yahoo etc.. de naam van een amerikaanse versie te vinden. maar een echt antwoord heb ik niet kunnen vinden.

Bv.White Gas , Naptha, Blazo, purified peroleum, n-hexane,Coleman fuel de laatste is meer een brandstof voor kampeerders denk ik.

n-hexane heb ik denk ik ook niet veel aan.

ik weet het niet.. ik heb geen chemieboeken hier dus het is allemaal een beetje moeilijk opzoeken voor mij.

Reden is dat ik nu kleding heb dat vol zit met kauwgom.... :-((

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wasbenzine (engelse/amerikaanse versie)

White spirit zoek jij, maar dat is wel terpentine, wat ook een mengsel van alkanen is.

Berichten: 2.035

Re: wasbenzine (engelse/amerikaanse versie)

"Coleman fuel" is de Amerikaanse naam voor wasbenzine!

"White spirit" is inderdaad terpentine, maar dat is toch wel even ander spul dan wasbenzine!!

Zoek beiden maar even op op Wiki! 8-)

Terpentine is vooral Nafta met beetjes trimethylbenzeen en xyleen, terwijl wasbenzine bestaat uit een mengsel van veel "schonere" C5-C15 alkanen!

Berichten: 161

Re: wasbenzine (engelse/amerikaanse versie)

Kauwgom vlekken bevriezen met vloeibare stikstof (kan je hier wel aan komen?) en eruit kloppen??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: wasbenzine (engelse/amerikaanse versie)

Kleding kun je eventueel ook in de vriezer leggen. Vaak lukt het dan ook al om de kauwgom er schoon af te pulken.

Berichten: 184

Re: wasbenzine (engelse/amerikaanse versie)

Of gewoon met een ijsklontje, gaat prima hoor.

Reageer