Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 7

Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Beste mensen,

Ik heb een experiment gezien waar bij ze 6 delen kalkammonsalpeter en 4 delen suiker in water oplossen. Deze oplossing laten ze in keukenpapier trekken en dan laten drogen. Als het keukenpapier droog is rollen ze dit strak om een sterretje en doen ze er aluminiumfolie omheen. Als je het sterretje aansteekt krijg je eerst een klein vlammetje en daarna rookontwikkeling.

Ik ben nu erg nieuwsgierig hoe dit kan en ben ik erg benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe de reactie verloopt omdat ik te weinig kennis van chemie heb om zelf deze reactie te analyseren.

Hartelijk dank voor je hulp.

Berichten: 385

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Volgens mij wordt deze reactie gebruikt in rookbommen. Het aluminium wordt waarschijnlijk als brandstof gebruikt

Berichten: 30

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Wat is dat 'sterretje' waarover je het hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Die dingen die ze met nieuwjaar hebben. Ik gok dat hier door de onvolledige verbranding van de suiker veel roet wordt geproduceerd.

Berichten: 385

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

http://gamekeeper.deds.nl/kas_suiker_rookbom.html

Dit is een link over zo'n rookbom. Een reactieverglijking is lastig te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Nou er wordt uiteindelijk ammoniumnitraat gevormd (nu komen we in het donkergrijze gebied van het forum) en samen met de suiker en aluminiumfolie produceert dit een hoop roetdeeltjes.

[!] Let op [!] (bron: wikipedia): Als een rookbom nat wordt, kan hij met een steekvlam ontbranden zodra hij wordt aangestoken.

Omdat er juist vocht wordt gebruikt om het zaakje te bereiden (wordt zelfs opgelost), lijkt het me verstandig om dit niet na te doen. Of wanneer je levensmoe bent, het zaakje eerst HEEL HEEL HEEL goed laten drogen voor het afgestoken wordt. Oh ja, had ik ook gezegd dat het dan niet eens mag regenen/mistig zijn?

Berichten: 219

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Volgens mij wordt deze reactie gebruikt in rookbommen. Het aluminium wordt waarschijnlijk als brandstof gebruikt
Volgens mij is het Al alleen verpakking. Vergeet niet dat de keukenrol ook tamelijk goed verbrandt. Het sterretje is alleen om de reactie op gang te brengen. een lucifer of wat dan ook zou denk ik niet heet genoeg worden.

Overigens: als dit te veel in het grijze gebiedk komt; laat het dan weten dan haal ik evt. mijn bericht weg/ pas ik het aan.....

Berichten: 73

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Dat is correct:

de aluminiumfolie wordt alleen gebruikt om 't "binnenin" zo warm mogelijk te houden.

En met een lucifer lukt 't wel, alleen dan begint het in het begin alleen een klein beetje te smeulen, en moet je dus lang wachten totdat er veel rook uitkomt.

Daarom worden de sterretjes vaak door de hele lengte van de "rookbom" gelegd, om zo snel mogelijk zo veel mogelijk rook te krijgen.

En met het vocht valt het wel mee: Ammoniumnitraat is zo hygroscopisch als de pest dus als je je rookbom niet meteen afsteekt of luchtdicht inpakt begint 't binnen een week al vochtig te worden.

De steekvlam valt daarbij behoorlijk mee!

Geen vuurbal ofzo maar gewoon een soort vuurpijl-effect...

Berichten: 219

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Je zou die tissues natuurlijk altijd kunnen bewaren bij een vochtvreter (CaCl2). Is er eigenlijk een berekening of tabel of wat dan ook voor om erachter te komen of calciumchloride hygroscopischer is als AN?

Berichten: 2.035

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

een vergelijking van hygroscopische materialen vindt je hier -> klik....

ps: "of calciumchloride hygroscopischer is dan AN?"

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Mja, beste droogmiddelen zijn nog altijd die met water reageren tot iets anders 8-)

Berichten: 219

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Mja, beste droogmiddelen zijn nog altijd die met water reageren tot iets anders  :D
Natrium bijvoorbeeld? :) 8-) dan heb wel zowat garantei dat je rookbom direct afgaat.... dan 1 tip: blussen met zand en niet met water Afbeelding

Berichten: 52

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: deze vraag mag niet worden gesteld op het forum, en bovendien had je hem ook in een apart topic staan.

Knip.

</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 16

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Volgens mij wordt deze reactie gebruikt in rookbommen. Het aluminium wordt waarschijnlijk als brandstof gebruikt
He? Nee dat mengsel wat in dat papier zit getrokken word als brandstof gebruikt Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Reactie kalkammonsalpeter & suiker

Heb je de datum van de laatste posts gezien?

Het heeft geen zin om op zo´n oud topic te reageren.

Topic gesloten.

Gesloten