sigma-Pi mixing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

sigma-Pi mixing

Beste,

Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak is van zgn sigma-pi mixing bij moleculaire orbitalen? Op internet vind ik hier bitter weinig over...

Bedankt!

Berichten: 857

Re: sigma-Pi mixing

Met Sigma-pi mixing bedoel je waarschijnlijk Hydridisatie.

Op google vind je onderandere:

Wikipedia

link 2

link 3

animaties over hybridisatie

animatie over bindingen in organische moleculen

Animatie + uitleg

Hiermee moet het lukken lijkt mij

succes verder

Berichten: 13

Re: sigma-Pi mixing

Neen ik bedoel niet hybdridisatie, ik bedoel bij LCAO dat het energieniveau van een sigma bindend orbitaal soms hoger en soms lager ligt dan dat van een pi bindend orbitaal...

Berichten: 2.035

Re: sigma-Pi mixing

Het hele verhaal staat hier goed uitgelegd! 8-)

Berichten: 27

Re: sigma-Pi mixing

Daar staat sigma-pi mixing niet vermeld hoor. Kan iemand een website geven waar dit wel staat uitgelegd, of het zelf uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: sigma-Pi mixing

Waar denk je dat de sp in spx voor staan dan? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: sigma-Pi mixing

We moeten wel uitkijken om sigma en pi niet door elkaar te halen met s en p. De laatste twee zijn atoom-orbitalen met een gegeven symmetrie, en de eerste twee zijn moleculaire orbitalen met positieve overlap tussen atoom-orbitalen.

spx hybridisatie is het mengen van atoom-orbitalen. Van sigma-pi mixing heb ik nog niet in een andere context gehoord, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dat iets dergelijks is voor moleculaire orbitalen.

Berichten: 1

Re: sigma-Pi mixing

Voor de mensen die hier over sp hybridisatie beginnen, dat is het dus niet...

Sigma Pi mixing treedt op wanneer de sigma 2p moleculaire orbitaal op een energetisch hoger niveau komt te liggen dan de pi 2p moleculaire orbitalen.

Over het waarom dat dit gebeurt weet ik alleen dat dit meer gebeurt bij moleculaire orbitalen die energetisch dicht bij elkaar liggen (bij lichte atomen). Het is alsof de sigma*2s orbitaal de sigma2p orbitaal naar boven duwt over de pi orbitalen.

Ik weet dit echter niet zeker want in mijn boek staat een figuur die juist het tegengestelde beweert...

Ik zit dus eigenlijk met hetzelfde probleem, met morgen een examen atoomtheorie :eusa_sick: , dus als iemand de exacte juiste uitleg weet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: sigma-Pi mixing

Moleculaire orbitalen zijn benaderingen van oplossingen van de Schrödingervergelijking.

In principe moet je voor een preciese beschrijving van een molecuul oneindig veel functies gebruiken. We gebruiken orbitalen omdat die heel dicht bij werkelijke eigenwaarden liggen van de H operator. Een nog betere beschrijving krijg je door twee orbitalen die dicht bij elkaar liggen in energie te "mengen": daarbij ontstaan twee nieuwe functies, één met een energie boven de bovenste van de twee originelen, en één onder de onderste. De grootte van de verschuiving in energie hangt af van hoe succesvol de menging is.

Reageer