[scheikunde] chloorwater als oxidator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] chloorwater als oxidator

In Binastabel 48 staat wel Cl2(g) vermeld als oxidator, maar niet Cl2(aq). Even afgezien van de chloorconcentratie in chloorwater, wie snapt waarom alleen Cl2(g) in de tabel staat? De reactie moet toch plaats vinden in oplossing?

Dezelfde vraag over O3 in een aangezuurde oplossing. Of hebben we in dit geval te maken met een foutje en moet het vermelde O3(g) eigenlijk O3(aq) zijn?

Er zijn nog wel een paar andere gassen te vinden in tabel 48, dus er zit kennelijk iets achter.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

Ehm ik heb niet het idee dat die gassen kunnen dissocieren in ionen hoor, vandaar dat er geen (aq) vorm bestaat 8-)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

Redox koppel in oplossing van Cl is:

Cl2 (g) + 2e -> 2 Cl- (aq)

Oxidator Reductor

misschien heb je hier wat aan.

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

Jan: Sorry, ik snap je antwoord (nog) niet. Ik heb het over de halfreactie van een oxidator, jij niet(?).

Yvette: Over de halfreactie die je geeft, gaat mijn vraag. Waarom staat er geen analoge halfreactie in Binas met als oxidator Cl2(aq)?

Han.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

Jij geeft aan Cl2 (aq), volgens mij bestaat dat niet. Wat jij vast bedoelt is hypochloriet OCl-

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

Alle redox-potentialen en halfreacties (inclusief aggregatietoestand van de deeltjes) staan op het forum -> klik 8-)

Cl2(aq) bestaat inderdaad niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

In de binas-tabel worden de standaardpotentialen genoemd. Voor opgeloste deeltjes geldt hierbij dat de concentratie 1 M is en voor gassen geldt dat de druk gelijk is aan 1 atmosfeer.

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

Jan en Herman: Dat Cl2(aq) niet in Binastabel 48 staat (of in de tabel op dit forum) betekent wat mij betreft niet dat het 'dus' niet bestaat. O2(aq) staat ook niet als oxidator vermeld, maar O2(aq) bestaat wel. Toch zou dat een iets ander probleem kunnen zijn (zie hieronder). Als ik chloorwater gebruik, noteer ik dat toch maar als Cl2(aq). Natuurlijk, chloor zal reageren met het water, dus de oplossing is niet stabiel. Of reageert het zo snel dat het echt niet bestaat? Op zich is de sterkte van Cl2 t.o.v. H2O kennelijk geen reden een oxidator niet te vermelden, want bijvoorbeeld H2O2(aq) en MnO4-(aq) (beide aangezuurd) staan wel in de tabel. Overigens staat in de tabel op dit forum O3(g) (net als in Binas) ook vermeld met potentiaal + 2,07 V. Dat vind ik verdacht, want in het Handbook of Chemistry and Physics staat O3(aq) vermeld bij deze potentiaal...

Martijn: Zoals ik in mijn oorspronkelijke vraag al aangaf, die 1 M zou inderdaad het probleem kunnen zijn. Aan de andere kant, je kunt natuurlijk een gemeten (eigenlijk: berekende) potentiaal bij lage molariteit omrekenen naar 1 M, ook als 1 M chloorwater niet bestaat. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor O2(aq). Als de 'echte' reden van het weglaten is dat een 1 M oplossing niet bestaat, ben ik dus vooral verbaasd.

Bedankt voor het meedenken, maar al met al heb ik de heilige graal m.b.t. Cl2(aq) als oxidator tot nu toe nog niet gevonden.

Han.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

Het idee was ook niet dat het niet bestaat omdat het niet in BINAS staat (ik heb BINAS al jaren niet meer!), maar omdat ik weet dat Chloorgas onmiddelijk met water reageert... 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

Bij het oplossen van de halogenen in water krijg je inderdaad X2(aq). Dit stelt een evenwicht in:

X2(aq) <-> H+ + X- + HOX

De constante hiervan is 4.2 x 10-4 (uit de redoxpotentialen)

De evenwichtsconcentraties voor een verzadigde oplossing van chloor in water (0.091M) zijn dan:

[Cl2(aq)] = 0.061 M

[H+] = [Cl-] = [HOCl] = 0.030 M

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

Kijk eens aan... Quico toont ons het licht! 8-)

Waar heb je die rv gevonden? Ik heb me suf gezocht maar vondt hem niet....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

Advanced Inorganic Chemistry van Cotton en Wilkinson. In mijn ogen een echte aanrader.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] chloorwater als oxidator

Eens kijken of ik die tegen een gereduceerd tariefje kan scoren 8-)

Reageer